Korán reggel, amikor az ember félálomban van, vagy amikor a munkából hazafelé jön és kicsit fel szeretné pörgetni magát a délutánra ezért bekapcsolja a rádiót, majd teletömik a fejét, mindenféle, gyógyszer, kirándulás, életmód, étel, reklámokkal. Ezzel még nem is lenne gond, ha kreatívak lennének!
Személy szerint a reggeli órákban hallgatok rádiót mint a legtöbben. Ezt mutatja Szonda Ipsos felmérése is, ahol jól látszik, hogy legtöbben a reggeli és a délutáni órákban hallgatnak szívesen rádiót.
A rádiók elérése (RCHN) óránkénti bontásban
REACH (RCH): A műsor által elért közönség nagysága negyedórás bontásban ezer főben, a vizsgált célcsoporthoz viszonyítva (rádióhallgató népesség).
Forrás: Szonda Ipsos / NMHH Monitoring
Úgy gondolom ezekben az időintervallumokban a legdrágábbak a reklámspotok, is így evidens hogy csak olyan cégek reklámoznak ezekben az időkben, akiknek van pénze jó minőségű reklámokra. A prepozícióm az, hogy a reggeli idősávban a rádiók magas költségei miatt igényes reklámokat sugároznak.
Csináltam egy röpke kísérletet! Egy hétig reggelente hallgattam az egyik hallgatottabb kereskedelmi rádiót és felvettem kazettára (nem hittem, hogy jó lesz még valamire a magnó), azokat a reklámokat, amiket kritizálok. Többször meghallgattam ezeket a reklámokat, belegondoltam abba, hogy kik lehetnek a célközönségeik, mit és hogyan szeretnének eladni? Mi is ér minket azzal hogy ezeket a reklámokat hallgatjuk? Mire is „hangolnak" minket? (Előre szeretném leszögezni, hogy a hangfelvételeket otthon, házi közegben vettem fel így nem a legjobb minőségűek, ezekért előre is elnézést kérek).
- A gyógyszer reklám ami vicces akart lenni
Márka: Apranax dolo gél
Szektor: Gyógyszergyártás
Célzott szegmens: Középosztály, idősödő, nyugdíjasok
Rádióreklámokat meghallgathatod innen.
A görcsoldó gyógyszer reklám ahol, az a buta dialógus játszódik le, hogy a férjnek fáj a háta ezért nem tud mosogatni, de az asszony csak azért is, benyögi a végén, hogy - „És még mosogatni is tudsz”, üzenem a készítőknek, nem, és nem vicces. Sem elsőre sem ötvenedszerre! Hiába próbálják beleerőszakolni, a gyógyszerreklámokat a mai általános családi közegbe. Valahogy az, hogy bugyuta szövegeket adnak olyan szinkronhangokhoz amiket, akár mesefigurák hangjához is jók lennének, egy vicces muppet show jelenetre emlékeztetnek, nem egy komoly gyógyszerreklámra!
- Pástétomreklám az osztályteremben
Márka: Hamé pástétom
Szektor: Élelmiszeripar
Célzott szegmens: Kisiskolás gyermekes háziasszonyok
Rádióreklámokat meghallgathatod innen.
Nem azt mondom, hogy nincsenek jó vagy fél jó reklámok! A pástétom reklámnak a koncepciója és az időzítése kifejezetten jó volt (osztályfőnöki órán beszélgetnek mit vigyenek a gyerekek osztálykirándulásra), viszont az erőltetett dialógusokkal megölték az egészet. - "Köszönjük Márk anyukájának…és a pástétomgyárnak!”. Ki mond ilyet?
- AAAzz autókereskedés reklám
Márka: AAA Autó
Szektor: Autóipar, használtautó kereskedés
Célzott szegmens: Imázs növelés, Kocsira vágyó, kevesebb pénzel rendelkező férfiak
Rádióreklámokat meghallgathatod innen.
Az autókerekedés reklám, aminek a neve hangzatos ebből adódóan fülbemászó, viszont még a műsorvezetők is ezzel a reklámmal „riogatták” a hallgatókat, hogy lejátsszák többször egymás után, mert annyira idegesítő és az, hogy a kereskedés nevét a félperces spot alatt több, mint ötször mondták el, felér egy kínzással.
- Tökéletes példa a rosszul szegmentált reklámnak!
Márka: Ford Transit
Szektor: Autóipar
Célzott szegmens: Kiemelkedő keresettel rendelkező fiatal férfiak
Rádióreklámokat meghallgathatod innen.
A Ford Transit, olyan erőszakosan szeretné bevonzani a fiatalokat, hogy vegyék a járműveit, hogy vért izzad értük. Csak ezzel pont, ez a baj. Hiába próbálja a rappes szöveggel megfogni a fiatalabb réteget, attól még nem lesz pénzük venni semmilyen kocsit, főleg nem egy transitot, ami meg inkább vállalkozóknak lenne jó. Lehet a start-uposokat szeretné megfogni igazából ennyire erőszakosan? Inkább menjenek el fesztiválokra, és támogassanak zenekarokat, hamarabb megtalálnák a célközönséget! Bár ha eladást is szeretnének én inkább az idősödő generációt céloznám, meg akinek van is pénze egy ilyen kocsira és hasznát is venné. De akkor semmi rappet, mert fel sem fogják.
- Interjú reklámok
Márka: Flabelos
Szektor: Egészség
Célzott szegmens: Bikiniszezon közeledtével, a testükkel nem megelégedő nők
Rádióreklámokat meghallgathatod innen.
Eleinte, megzavarodtam, hogy ez most adás vagy reklám, ami kifejezetten jó húzás volt a készítőktől. Jó volt, hogy a rádiós hangokat használták egy reklámhoz. Viszont amikor már huszadszorra is ugyanaz az interjú vagy nyereményjáték-szerű reklámot hallgatom, valahogy úgy érzem egy időhurokba kerültem. Ezeket a reklámokat nem érdemes max 1-2 hétig csinálni. Az ötlet nem rossz, de nem is a legjobb.
- Zenés reklám
Márka: Sárvári Wellness
Szektor: Szabadidő
Célzott szegmens: Családok, nyári vakációra készülők
Rádióreklámokat meghallgathatod innen.
A zenés reklámok a retró rádió reklámok fénykorát idézi. Próbálnak fülbemászóak lenni, megragadni az embert, de számomra csak bosszantóan hatnak és elkapcsolok egyből.
- Richter, én már annyira unlak!
Márka: Richter egészségváros
Szektor: Gyógyszeripar, szabadidő
Célzott szegmens: Családosok, nyugdíjasok
Rádióreklámokat meghallgathatod innen.
Már tavaly is emlékszem ahogy Rudolf Péter beszélt a Richter egészségvárosról. Annyiszor leadták, hogy kívülről fújtam, és egyből elkapcsoltam,. Sajnos szegény Rudolf Pétert is ha látom a televízióban, már automatikusan elkapcsolok inkább. De nem hittem volna, hogy a Richter ezek után megint előveszi ugyanazt a reklámot és megint orrvérzésig nyomja. Szegény Rudolf Péter, most már sokkal unottabban mondja a kötelező szövegeket. Mi azzal játszunk, hogy bepasszolunk más szövegeket így, ugyanezzel a hangsúllyal azt is mondhatná, hogy „Ma szép időnk lesz, és elmegyek sétálni egyet a kutyámmal”. A hangsúly és a hozzáállás ugyanaz lesz.
De hagyj emeljek ki egy reklámot, ami kifejezetten tetszett!
+1 „Az első hangos kupon!”
Az autós reklám, ami úgy hirdeti magát az „első hangos kupon” reklám. Kifejezetten aranyos és innovatív marketing ötlet, lehet egy kicsit szájbarágós lett maga a reklám, de érthető, mivel annyira újdonság. ( Megj.: Sajnos bármennyire is tetszett ez a reklám sem neten nem találtam meg és sajnos a rádióban sem tudtam felvenni, így hiába de utólag kap tőlem egy fekete pontot az elérhetetlensége miatt. Ha már „Hangos kupon” legyen elérhető neten keresztül).
Konklúzió
Kiderült az, hogy vagy nem gondolják át megfelelően, a rádiós reklámokat a készítők, vagy egy merőben új hullámnak kellene jönnie a rádiós reklámok piacán. Mert ami most van, az merő káosz. Ha nem vesszük figyelembe, azt hogy hülyének nézik a fogyasztót, a termékről úgy beszélnek mintha felolvasnák valahonnan, nem artikulálnak, ’őz’-nek, akkor is, sokkal többet ki lehetne hozni ebből a szegmensből.
Azonban arról sem szabad megfeledkeznem, hogy mivel ennyire rosszak ezek a reklámok egyből felkaptam rájuk a fejem. Lehet, hogy ez volt a cél? Ilyen téren, nem tudok negatívat mondani, viszont ha bele gondolunk abba, hogy egy fitnesz gépet ami 50-70 ezer forintos tételt úgy reklámoznak, hogy egy orvosnak tűnő hang is belekavarodik a saját szövegébe, nem hiszem hogy lendít az eladásokon.
Összegezve csak annyit tudok mondani, hogy a „negatív reklám is reklám”, de a mai világban tényleg igaz ez? Inkább gondoljuk át még egyszer!
Hefler Katalin, heflerk(kukac)gmail.com, volt EDUTUS Főiskolai hallgató, végzés éve 2015, marketing asszisztens