Sokakban bizonyára felmerült az a kérdés hogy mit is jelenthet a mikrohullámú internet kapcsolat. Nincs köze a mikrohullámú sütőhöz, ez egy távközlési forma. A mikrohullámú Internet (WLAN) olyan vezeték nélküli technológia, amely mikrohullámú rádiójelek használatának segítségével teszi lehetővé a széles sávú internethasználatot az adótornyok által lefedett területen. Természetesen szükséges hozzá a gerinchálózat megléte az országban.
Az egyszerűség kedvéért úgy kell rá tekinteni, mint egy helyhez kötött mobilhálózatra. A sávszélessége sokkal magasabb. De ez a helyhez kötöttség a közeljövőben változni fog.
Láttam fantáziát ebben a szektorban így a szakdolgozatom központi eleme egy ilyen távközlési formát nyújtó vállalat lett. Pár fontosabb tényezőt meg kell említeni a céggel kapcsolatban, hogy helyére kerüljenek a dolgok. 2007 és 2009 között termelődött profitot teljes mértékben visszaforgattak a vállalkozás hálózat fejlesztésébe. A 2010-es év után a cég növekedése fokozatosan felgyorsult, ami mind a mai napig tart. 2013 decemberében és 2014 januárjában több új ügyféllel sikerült szerződést kötni, mint amennyi összesen volt a 2005-ös évben. 2014 évben sikerült elérni az 1,3 milliárdos éves bevételt.
Csak egy régió specifikus vállaltról van szó azonban a szolgáltatás minősége meghaladja a piacot uraló multinacionális vállalatok által biztosított színvonalat. Ezt a megállapításomat most teljes mértékben alátámasszák az Sopron környéki régió adatai.
ZNET lefedettség kép
A kutatásom során három almintát különítettem el, ZNET Kft-s ügyfeleket, más szolgáltató előfizetőit és olyan személyeket, akik nem rendelkeznek saját internet előfizetéssel. A kvantitatív kutatást kvóta szerinti mintavétellel, leíró módszertan segítségével online módon végeztem. Összesen 154 főt kérdeztem meg arról, hogyan vélekednek a saját internetszolgáltatójuk által nyújtott internet sávszélességéről, az ügyfélszolgálatról, kapcsolt szolgáltatásokról, a kiépítés gyorsaságáról. A kérdőív kitöltése során a megkérdezetteknek további véleményt kellet alkotniuk a ZNET Kft szolgáltatásairól, hogy mit várnak a jövőben a cégtől, illetve melyik az a szolgáltatás, amelyiknek a minősége a véleményük szerint legjobb. Azon személyek esetében, akik nem rendelkeznek saját internet szolgáltatóval leginkább arra voltam kíváncsi, hogy mi lehet ennek az oka. A megkérdezések során zárt kérdéseket és skálás kérdéseket alkalmaztam. Segítségükkel mérhető volt a kitöltők véleménye a szolgáltatásról.
Az elemzés során kiderült az, hogy ha a ZNET Kft beépíti a szolgáltatásai közé, hogy elintézi az adminisztrációs munkát a szolgáltató váltás során, akkor a konkurens vállalatok előfizetői választani fogják az ő internet szolgáltatását. A Kft ügyfelei pedig a legjobban a megbízhatósága miatt kedvelik a mikrohullámú internetet. Kiderült továbbá az is, hogy eddig a rádióreklámokra költött jelentős összeg nem érte el a kívánt célját, ugyanis nem ezen, hanem az ismerősökön keresztül értesülnek az emberek a cég által nyújtott internet elérésről. Az interneten kellene a jövőben a reklám tevékenységnek koncentrálnia, hiszen ilyet eddig nem folytatott, de mégis sokan megjelölték, mint értesülési lehetőséget.
Az internet elérés megbízhatóságának fontosságát tartom a legfontosabb momentumnak egy szolgáltató választás vagy váltás során személy szerint. A hirdetésekben a garantáltan a folyamatosan működő internet kapcsolatot biztosítja a szolgáltató. 31 fő véleménye szerint nagymértékben befolyásolja a megbízhatóság is szolgáltató-váltás során ugyan úgy, mint a szolgáltatás sebessége. Akik magas sávszélességet várnak el azok a megbízhatóságot is ugyanannyira megkövetelik.
A más szolgáltatók előfizetői közül a legtöbben a kedvező árat jelölték, meg mint általános elvárásukat az internetet nyújtó cégektől. Mint legfontosabb tényező, ezt minden fogyasztó mérlegeli, ugyanis a havi rendelkezésre álló pénzösszeg szűkös, amiből gazdálkodni kell. A megbízhatóság is kiemelt figyelmet érdemel, hiszen az érem egyik oldala csak az ár, a másik pedig a nyújtott szolgáltatás megbízhatósága. Ha internetezni szeretne a fogyasztó, de éppen nem működik a szolgáltatás, akkor hiába fizet keveset, mert a szolgáltatás nem működik és ezért feleslegesen költ rá. A harmadik legfontosabb elvárás a maga, a sebesség, ezt 29 személy jelölte meg. A magas sávszélességet is rendkívül fontosnak tartják a felhasználók. A nem ZNET-es ügyfelek számár ki kell emelni, hogy a kft internet szolgáltatásának nagyobb a területi lefedettsége, mint a hagyományos kábeles szolgáltatóknak. Így akik olyan városrészeken, vagy kisebb településeken élnek, ahol nincs kiépítve kábeles szolgáltatás, alternatívát jelent a mobil stickekkel szemben. Mert a letöltési sebesség magasabb és a havidíj is az adatforgalom viszonylatában olcsóbb.
A kutatás eredményéből kiderült, hogy eljutottak már arra a szintre a fogyasztók, hogy nem csak az árat tekintik meghatározónak, hanem végre a cserébe nyújtott szolgáltatás színvonalát is elvárják a szolgáltatóktól. Jómagam voltám már mindegyik szolgáltató előfizetője és hiába nyújtja az egyik a legolcsóbb szolgáltatást, ha egyszer nem működik mindig folyamatosan, akkor lehet akármilyen olcsó egyszerűen nem éri meg. Végre több fogyasztó a választási lehetőségére rádöbbent.
Magyar András, Edutus Főiskola, KEM