Marketingesként már megszokhattuk, hogy az angol szakma és szakirodalom rengeteg rövidítést használ, amiket, nincs mese, ismernünk kell nekünk is. Az egyik legújabb ilyen a SoLoMo, ami a Social-Local-Mobile szolgáltatások integrációjára, az ehhez fűződő konkrét alkalmazásokra és az ezek által átalakuló fogyasztói magatartásra utal. A folyamat pár éve indult el, de a gyors technikai fejlődésnek köszönhetően egyre hatalmasabb méreteket ölt, és a hozzá kapcsolódó marketingmódszerek máris unalmasnak és megszokottnak hatnak. A következő cikkben a SoLoMo bemutatása után ismertetésre kerülnek a legújabb trendek is.
Mi is az a SoLoMo és minek köszönheti a sikerét?
2009-es várakozások szerint az okostelefonok értékesítése 2012-re haladta volna meg a személyi számítógépekét, azonban ez már 2010 negyedik negyedévében bekövetkezett. Ebben az időszakban 100 millió okostelefont szállítottak le 92 millió PC-hez képest. Hova tovább, amikor okostelefonokról beszélünk, akkor nem vesszük ide a táblagépeket és például az iPod Touch-okat, pedig ezek is okos mobileszköznek minősülnek.1
Mi áll ennek a váltásnak a hátterében? A csökkenő árak nyilvánvalóan nagy szerepet játszanak benne, azonban a hasznos és lekötő tartalom növekvő aránya egyre inkább vonzóvá teszi az okostelefonokat! Ezek az eszközök és alkalmazások a kommunikáció, a mobilos tevékenységek és a fogyasztói viselkedés új formáit ösztönzik. A fogyasztói magatartásnak ezt a változását John Doerr, a Kleiner Perkins kockázati tőkeelemzője SoLoMonak nevezte el. Az összetételben a „Social” a közösségi oldalakon történő ismerősökkel, eseményekkel és történésekkel való állandó kapcsolattartásra utal; a „Local” a beépített GPS-nek köszönhető valós idejű helymeghatározás lehetőségét jelenti, míg a „Mobile” azt, hogy ezek a szolgáltatások a mobilinternetnek köszönhetően akárhol elérhetők.2]
Tekintsünk át pár magatartásbeli változást egy kicsit közelebbről! A vásárlás párbeszéddé alakult. A 18-34 évesek majdnem fele kapcsolódik a közösségi médiához és osztja meg a vásárlásait ott. Egyre többen böngésznek a mobiltelefonjukon tevékenységeik során, főleg ha valamit vásárolni szeretnének. Az okostelefonokon töltött idő több mint felét térképek böngészésével, játékkal és a közösségi hálókon töltjük. A SoLoMo alkalmazások és azok funkcióinak bővülése hatalmas lendületet vett, – ami egyben el is aprózza a piacot. A szájreklám és a buzz kiemelkedő szerepet játszik itt, emiatt a vállalati kommunikáció könnyen kikerülhet az irányításunk alól.3
Szűkebb értelemben véve a SoLoMo azokat a mobil alkalmazásokat (applikációkat) is jelentheti, amik a közösségi oldalakat és a helymeghatározás lehetőségét kombinálják.4A következő táblázatban olvashatnak példákat5:
Google | Facebook | Groupon | Foursquare | Yelp | Zyinga | |
Social | A Social Search a felhasználó kapcsolati hálójának megfelelően rendezi a találatokat, míg a Latitude-dal megosztható a tartózkodási helyünk. | Több mint 2,5 millió honlapot integrálnak olyan plug-inekkel, mint a „Like” gomb, vagy a Facebook fiókkal való bejelentkezés lehetősége. | Az akciók akkor aktiválódnak, ha bizonyos számú ember bejelentkezik rájuk. Így ösztönzik a fogyasztókat, hogy beszéljenek barátaiknak az ajánlatról. | A felhasználók megoszthatják tartózkodási helyüket az ismerőseikkel, és az adott helyen ajánlott programokat és éttermeket. | Az aktív felhasználók az „EliteSquad” tagja lehetnek, ami a profiljukon megjelenik és meghívást nyerhetnek különleges eseményekre. | Egy ötéves stratégiai együttműködést írtak alá a Facebookkal egyebek mellett arról, hogy bővítik a Facebook Credits alkalmazását játékaikban. |
Local | A Places a helyi kereskedőknek segíts abban, hogy kiépíthessék webes jelenlétüket; és az Offers-t is beindították már. | A fogyasztók helyi akciókban részesülhetnek ha „becsekkolnak” a Places-zel egy üzletbe. | Ezek a fajta platformok alternatívát nyújtanak a helyi reklámozás hagyományos formáival szemben. | Az üzletek akciókat ajánlhatnak a felhasználóknak és hűségprogramokat alakíthatnak ki. | Az áttekintő oldalon város-specifikus és országos ajánlatok is megjelennek. | Tető alá hoztak egy megállapodást az American Expresszel arról, hogy a kártyatulajdonosok ajándékpontjaikat virtuális árukra is beválthatják. |
Mobile | Az Android mobil operációs rendszer verseng az Apple iOS-szal az okostelefon piac dominanciájáért. | A mobil honlapot sokadjára újítják meg, és a mobil alkalmazásnak több mint 250 millió használója van. | Az Groupon Now alkalmazás akciókat ajánl a fogyasztóknak tartózkodási helyük alapján. | A fogyasztók bejelentkezhetnek az üzletekbe a mobiljukon. | A Yelp alkalmazással bejelentkezhetünk üzletekbe és az Open Tables-szel együttműködve éttermi asztalfoglalást is tehetünk. | Nyilvánosságra nem hozott összegért vették meg a mobilos játékfejlesztő Newtoy Inc-et. |
Merre tart a SoLoMo?
Bizonyos vállaltok üzleti modellje teljesen a SoLoMora épül (pl. Groupon), míg a többi vállalat kommunikációjának alkalmazkodnia kell hozzá. A lehetőségek tárháza folyamatosan bővül azok számára, akik vonzó, releváns és hasznos alkalmazásokon, eszközökön és megoldásokon keresztül tudnak csatlakozni a fogyasztóikhoz. A lehetőségek között van például a hiper-szegmentáció és a hiper-targetálás,6 vagyis a megfelelő személyek, megfelelő időben és megfelelő helyen való megcélzása. A SoLoMo alkalmazási lehetőségek rendkívül gyors ütemben fejlődnek, emiatt a nemrég még felkapott megoldások mára már nem számítanak különlegesnek. Vizsgáljunk meg pár ilyen folyamatot közelebbről!
Egyértelmű, hogy a Facebookon minden valamire való cég jelen kell, hogy legyen, de már itt is túlzsúfoltság érezhető. Ráadásul a vállalatoknak nem csak egymással, de a felhasználók személyes kapcsolati hálójával és például hírességekkel is versenyezni kell. A gyors győzelmet kínáló stratégiák, mint például a vírusvideók, a Facebook oldalak és a Facebook Connect, vagy az értékes ajándékokat kínáló nyereményakciók már mind lejártak, vagy tiltottak már. És mint tudjuk az utóbbi kifejezetten nem megfelelő út a márka kapcsolatainak és asszociációinak kiépítésének elkezdésére.
Az okostelefonok rohamosan terjednek, hiszen az olcsó Androidos készülékek máris megelőzik számban az iPhone-okat és a Nokia-Windows Mobile együttműködésből származó telefonok megjelenésével egy új jelentős szereplő szállt a ringbe. A reklámozók szempontjából ez azt jelenti, hogy nem elég a továbbiakban frissített iPhone alkalmazásokkal előrukkolni. És még csak az okostelefon piacról beszéltünk, a táblagépekről és az okos TV-ket (azok a tévékészülékek, amikbe internetes és Web 2.0-ás alkalmazások vannak beépítve) nem is tárgyaltuk. A piacra dobás utáni első 9 hónapban négyszer több iPadet adtak el, mint iPhone-t a bemutatkozás utáni hasonló időszakban. Az egyszerű és rövidtávra szóló válasz erre a trendre az lenne, hogy táblagépekre is adaptáljuk az eddigi alkalmazásainkat. De az igazi változás nem a platformok milyenségében, hanem a fogyasztói magatartásban jelenik meg. A hosszú távú és tartós megoldás a vállalat üzleti modelljének ezekhez a magatartási változásokhoz való hozzáigazítása lenne.
Ezeken kívül ott van még a helyi üzletek kérdése is! A Groupon és a hozzá hasonló vállalkozások rövid idő alatt hatalmas birodalmakat építettek ki. De manapság egyre többet hallani a problémáikról és a sajtó a közeli becsődülésükről cikkezik. A helyi üzleteket nem kell még leírnunk, azonban az nyilvánvaló, hogy Facebookos kuponoknál és a Foursquare ajánlatoknál többre van szükség. Nem az ajánlataink közvetítésének a csatornáján, platformján múlik a siker, hanem kénytelenek vagyunk újragondolni az ügyfélmenedzsmentet és az üzleti modellt a helyi üzletek szempontjából.7
További trendek és részletek megtekinthetők angol nyelven a Kleiner Perkins Caufild & Byers „Legfontosabb mobil internetes trendek” elemzésében.
Hogyan reagáljanak a cégek?
Erre nincs evidens válasz, de elsőként egy változási menedzsment stratégia kialakítása megfelelő lehet. A vállalatoknak ki kell alakítani (ha már van, ki kell igazítani) SoLoMo stratégiájukat a legújabb trendek alapján és meg kell győzni erről a teljes szervezetüket. Ha a szervezet minden tagja elkötelezett ez iránt, akkor könnyebb véghezvinni a változásokat, és nem fognak a belső ellenálláson megbukni.
Emellett a hangsúlyt a minőségi tartalom kialakítására kell fektetni. Már volt szó róla, hogy a platformok sebes fejlődésben vannak, de az érdekes és lebilincselő tartalom az, ami kiemel a tömegből és megragadja a fogyasztók figyelmét. Amint egy márka áttöri a figyelmi küszöböt bekerül a felhasználók párbeszédébe.8 Körítsünk remek történeteket a márkának, helyezzük egy univerzumban, közöljünk róla értékeket, ösztönözzük a közösségi párbeszédet, javítsunk a keresőoptimalizáltságon, bővítsük a márka jelenlétét és a relevanciáját, folyamatosan kínáljunk újabb szolgáltatásokat és mindez hűséges fogyasztókhoz és növekvő bevételekhez vezet majd.9
A vonat nem vár, de még nem késő felszállni!
Ahogy láttuk a SoLoMo szolgáltatások és alkalmazási lehetőségeik száma napról napra gyorsabban nő. Példának okáért a Near Field Communication chipek beépítése az okostelefonokba kibővíti majd a vásárláshelyi interakció lehetőségeit. De sosem késő felvenni a versenyt. Ahogy a Google ThinkMobile konferenciájának szlogenje is mondja: „It’s Not Too Late to Be Early.” – Még nincs késő korán kezdeni.
A szerző Nagy Dániel ( dnagy[kukac]oxymore-inc.com) :
A Budapesti Corvinus Egyetem Marketing mester szakának (rövidesen) végzős hallgatója. A cikket az Oxymore Inc. kreatív és digitális trend ügynökség munkatársaként készítettem és angol nyelven először a http://www.jeanchristophebonis.com oldalon jelent meg.