Bár még decemberben is arról hallhattunk, hogy a Facebook elképesztő mértékben meg ki a divatból, egy új felmérés szerint a „Nagy Kék Könyv” piac vezető státuszát 2014-ben is sikerült megőriznie. Ugyanakkor Mark Zuckerberg nem ülhet elégedetten a babérokon, hisz kihívókban továbbra sincs hiány.
Elpártoló fiatalok ide, gyorsan felfutó alternatívák oda, a Facebook nem adja magát egykönnyen. Egy, az Egyesült Államokban zajlott felmérés során kiderült, hogy az online eléréssel rendelkező amerikai felhasználók 71%-a van fent aktívan a Facebookon. A konkurens közösségi hálók felhasználószáma (LinkedIn 28%, Pinterest 28%, Twitter 28%) tehát még mindig jóval Zuckerbergék mögött van. A Social Daily statisztikái pedig arról árulkodnak, hogy hazánkban megugrotta az 5 millió aktív felhasználót, így egyértelműen vezető helyen van a Facebook. (Ami persze mellékes, hogy az iwiw végleges kifújásával Magyarországon nem is nagyon akadhat vetélytársa.)
Ugyanakkor az új felhasználok megszerzésében már kevésbé sikeres évet zárhatott a californiai médiavállalat. 2014 második fél évében globálisan csak 2%-os növekedést könyvelhettek el az új regisztrációk terén. Amíg a tumblr 120%-al, a Pinterest 111%-al abszolválta a tavalyi évet.
Az egyetlen nagy meglepetés Kínából jön. Az ázsiai piacon jelentős szegmensre tett szert a lokális igényekre fejlesztett Qzone. A világ legnagyobb országára fókuszáló közösségi oldal felhasználóinak száma már átlépte a 645 millió főt, amivel közvetlenül a Facebook mögé került a ranglistán.
Ki a régivel, jöjjön az új
A Facebook érthető módon sokak számára távol van az ideális közösségi hálózattól, és nem elhanyagolható számban vannak azok sem, akiknél az etikailag megkérdőjelezhető húzásokkal tette be az ajtót. (Gondoljunk csak a 700 ezer meg nem kérdezett felhasználó hírfolyamával való kísérletezés kapcsán kirobbant botrányra.) Ezért aztán nem meglepő, hogy újonnan debütáló közösségi hálók szinte kivétel nélkül olyan elemekre építenek, amikben a Facebook a közvélekedés szerint hiányt szenved.
Ősszel még az Ello volt a szociális média új üdvöskéje, amely pozitív fogatatását nagyban köszönheti annak, hogy frissen startolt közösségi oldal elvi alapon utasította el a reklámokat és a felhasználók adataival történő haszonszerzést. Jellemzői az egyszerű megjelenés és a tumblr-hőz hasonló tartalommegosztásra fektetett hangsúly. Az oldal ráadásul exkluzivitásával is kecsegtet, ugyanis első körben csak meghívóval lehet regisztrálni rá. Azonban az óránkénti 35 000 új felhasználó hamar lecsengett és a hirdetések híján egyelőre senkinek sem világos, hogy az oldal mivel fog nyereséget termelni.
A puritánok szívét biztosan megdobogtatja a november óta béta-teszt fázisban lévő This. Az egyszerű elnevezéshez még egyszerűbb szabályok tartoznak: Minden felhasználó napi egy darab linket posztolhat. Az önmegtartoztatásra kéztető oldal azt szeretné, ha mindenki a lehető legértékesebb, frappánsabb gondolatát osztaná meg, így minden felhasználó számára spam mentes, olvasható hírfolyam valósulhatna meg a felhasználók számára.
Az idei első versenyző a Dropon, amelynek frappáns szlogenje magyarul kb. annyit tesz, hogy „A közösségi háló, ami nem @&S% le a magánszférád biztonságát.” Az egyelőre félkész állapotban leledző oldal tehát szintén a rettegett „harmadik féltől” szeretné megóvni felhasználóit és mind emellé egy teljesen testre szabható, szabadon választott tageken alapuló hírfolyamot kínál.
Merre tovább?
Ha a kritikákra nem is mindig, de az új paci lehetőség iránt biztosan érzékeny vállalat persze nem ül ölbe tett kézzel. Hogy milyen irányba halad, arra legújabb szerzeményeiből következtethetünk.
Az Instagram 2012-es bekebelezése határozottan kifizetődőnek bizonyult, hisz a felmérések szerint a Facebooktól elpártoló fiatalok 52%-a valójában nem hagyta el a Zuckerberg birodalom ölelését, hisz továbbra is jelen van a népszerű képmegosztón. Ebből okulva az tavalyi év elején a Messenger applikáció legnagyobb konkurensét, a WhatsApp-ot is felvásárolták, röpke 19 milliárd dollárért.
Amíg az instant üzenetküldő program beszerzésével egy olyan területen taroltak, ahol már régóta próbálták megvetni a lábukat, a rákövetkezendő hónapban egy teljesen új piacra is behatoltak. Nem kis port kavartak azzal, hogy a sokak által várt, eredetileg közösségi finanszírozásból létrehozott Ocolus Rift volt a következő felvásárlás. A még mindig fejlesztés alatt álló virtuális valóság szemüveget a készítői a video játékok piacára szánták, de Zuckerbergéknek a közösségi médiában való felhasználását tervezik.
Idén az első trófea a Wit.ai elnevezésű startup. Az üzlet részleteit egyelőre homály fedi, de az biztos, hogy a cég hangfelismerő algoritmus előállításával foglalkozik. Sokan így arra számítanak, hogy a hangalapú gépelés sincs már messze a Facebook lehetőségeitől.
Úgy néz ki, hogy a vállalatóriás a YouTube-al is kész felvenni a harcot. Új statisztikáikkal bizonyítják, hogy a Facebook felületét milyen sok felhasználó tartja alkalmasnak videó megosztásra. Ennek örömére egy másik startupra, a Quickfire Networks-re is lecsaptak. A cég olyan technológián dolgozik, ami kisebb sávszélességen is jó minőségű videók elérését teszi lehetővé.
Az, hogy az új cégeken keresztül megkaparintott technológiák közül melyikek bizonyulnak majd elég sikeresnek a Facebook jövőbeni verzióiba történő implementáláshoz, még elválik. Viszont az már biztos, hogy amíg a konkurencia részterületekkel van elfoglalva, addig a Facebook a nagy képben gondolkodik.
Horváth Bálint
Média és Kommunikáció MA, ELTE BTK
Felhasznált források:
http://hu.socialdaily.com/articles/2014/12/02/tumblr-es-pinterest-hasitanak
http://hu.socialdaily.com/articles/2015/01/07/itt-a-legujabb-facebook-kihivo-a-dropon
http://www.theguardian.com/media/2014/oct/05/ello-and-goodbye-facebook-competitor-social-networking
http://www.zdnet.com/article/will-new-social-network-ello-finally-topple-facebooks-dominance/
http://index.hu/tech/2014/06/30/etikus_volt-e_a_facebook_erzelemmanipulacioja/
http://hvg.hu/tudomany/20150106_a_beszedunket_is_fel_akarja_ismerni_a_fb
http://hvg.hu/tudomany/20141229_kozossegi_oldalak_kina_facebook
http://sg.hu/cikkek/108046/elerte-az-5-milliot-a-magyar-facebook-felhasznalok-szama
http://wearesocial.net/blog/2014/11/internet-users-pass-3-billion-mark/
http://analytics.socialdaily.com/hu/facebook/countries/hu/