A Nokia-Windows együttműködés megtöri az iPhone hegemóniát?

Az okostelefonok piaca minden bizonnyal nagy fordulópont előtt áll. Öt év múlva már rá sem fogunk ismerni a mai állapotokra. A Nokia-Windows együttműködés új távlatokat ígér. Az iOS és az Android piaci részesedése hamarosan csökkeni fog, és mindez a Windows Mobile vitorlájába hajtja a szelet.
A harmadik pólus születése
Napjainkban az egyik leginkább feltörekvő elektronikai-technológiai piac az okostelefonok piaca, ezen belül is a származtatott keresleti alapon létrejövő mobil operációs rendszerek piaca kap kitüntetett figyelmet a B2C kommunikációt folytató gyártók mellett. Az eredetileg B2B (OS gyártók – telefon gyártók) piacnak minősülő operációs rendszer piac fogyasztói (telefon gyártók – üzleti és magáncélú) pull kommunikációba kezdett már egy ideje, melynek az eredménye az, hogy a fogyasztók egyre nagyobb képet kapnak a rendszerekről, sőt döntési szempontként jelentkezik e dimenzió egy-egy mobil-készülék választásakor.
Piaci helyzetkép
Jelenleg az okostelefonok piaca a fejlettebb országokban koncentrálódik a magasabb elkölthető jövedelem miatt.
A 72%-os növekedés elképesztő a gazdasági helyzethez viszonyítva. Látható, hogy az Android rendszer tör előre a legnagyobb mértékben. A Microsoft rendszere jelenleg csak az ötödik a rangsorban meglehetősen alacsony piaci részesedéssel. A Symbian nagy piacrészt vesztett, sőt a leginkább Symbian-t alkalmazó márka is visszaesésben a világpiacon teljes mobiltelefon eladásokat tekintve (Nokia piaci részesedés változás 2009-ről 2010-re: 38% 29%, Gartner, 2011).
A Microsoft új operációs rendszere
A világpiaci helyzetet feltérképezve látható, hogy a Microsoft szinte nem számottevő szereplőként van jelen a piacon. A jelenlegi Microsoft mobile OS Windows Mobile 6.5 név alatt fut, de a versenyben való érvényesülésért a cég hamarosan a Windows Phone 7 mobile OS-re vált. A piaci tesztek lezajlottak és már az első WP7-et futtató modellek is megjelentek a piacon: LG Optimus 7, Samsung Omnia 7 és a HTC WP7-es változata (Bodnár Ádám, 2010). A Microsoft-nak sikerült a jelenlegi legnagyobb piaci szereplővel is megállapodnia, így a Nokia is sokasával WP7 telefonokat fog piacra dobni. A Microsoft semmiképp sem szeretné elengedni annak a lehetőségét, hogy az elkövetkezendő öt évben kétszeresére növekvő mobile OS piacból (Leach, 2011) a legnagyobb részt szakíthassa ki.
Szakértők szerint az együttműködés oly mértékben sikeres lesz, hogy felzárkózik a Microsoft az Android és az iOS mellé 2016-ra a Nokia áltál immár nem preferált Symbian leszálló ágán (Leach, 2011). Várhatóan az említett OS gyártók 20-20-20%-os piaci részesedéssel fognak rendelkezni az említett évben (Tom Warren, 2011). Ráadásul a Windows 8 2012-es kiadásával a WP8 is piacra kerülhet, mely szintén a Microsoft táborát fogja erősíteni a forradalmasított rendszerrel (Tóth Balázs, 2011).
Miért is lehet majd sikeres a Windows Phone 7 OS?
Az új rendszer forradalmi, felhasználóbarátabb és könnyebben kezelhető felülete, a megfelelően előírt minimális hardverspecifikációk, a kiterjedt gyártói támogatás, a kellő mértékű kontroll, az ismert fejlesztői környezet, az integrált közösségi szolgáltatások, a játékra való alkalmasság (X-Box integritás) és a munkában való produktivitás (Office 2010 Mobile) mind hozzájárulhatnak majd a rendszer sikerességéhez. Sőt, a Mango névre keresztelt frissítés során a HTML5-ön alapuló Internet Explorer 9 mobil verziója is részét képezné az új rendszernek. Így a Microsoftnak egy olyan rendszert sikerül majd alkotnia, mely az embert 360°-os tekintetben kiszolgálja majd. A Microsoft a termékét úgy pozícionálja, hogy az nem egy kis számítógép, hanem mobiltelefon és a könnyű kezelhetőség, a felhasználóbarátság és a produktivitás a célja, mely szakértők szerint sikeresen implementálódott a megvalósításban (Bodnár Ádám, 2011).
Stratégiai szintű megfontolások a fentiek kapcsán
Stratégia kapcsán a két legfontosabb versenytárs, a mobilgyártók, a felhasználók és kommunikációs szakma oldalait érdemes megvizsgálni. Ezen kívül meg kell említeni azt, hogy a Symbian piacról történő kivezetése mindenképp egy olyan stratégiai szempont a Nokia részéről (a Symbian Nokia érdekeltségű), mely nélkül a WP7 nem érhet el piaci sikereket.
A versenytársaknak mindenképpen a Windows Phone 7 újításainak mielőbbi adaptálására és továbbfejlesztésére kell törekedni. Bár a túlságosan bonyolult Android és a széles körben elfogadott szabványokat mellőző iOS számára nehéz lesz például olyan szinten felvenni a versenyt, hogy a WP7-en az Office dokumentumok kompatibilitási problémák nélkül szerkeszthetők lesznek az Office 2010 mobile alkalmazásával. A WP7 olyan stratégiát követ, mely erősíti a Windows, az X-Box és az Office platformokat, mellyel olyan szinergia érhető el, ami a másik két rendszerrel sosem. A kompatibilitást kell az okostelefon gyártók stratégiájába integrálni, ha versenyképesek akarnak maradni.
A mobilgyártókat tekintve megállapítható, hogy egy olyan stratégiai lehetőség nyílik számukra, mely az iPhone elleni versenyképességet növelné. Például a Sony Ericsson számára mindenképp megfontolandó az Android ellen a WP7 támogatása.
Végeredményben a mobilgyártók állnak legközelebb a fogyasztókhoz, így számukra kulcsfontosságú az, hogy a fogyasztók WP7 iránti elfogadásának mértékét felhasználják hardware-ük értékesítés-növelésére. A fogyasztók az újonnan fejlesztett hub-ok és rendszer, valamint integritás által olyan élményt kaphatnak majd, mely egyedülálló.
A kommunikációs szakmát tekintve mindenképp alkalmazkodni kell ahhoz, hogy egy HTML5 szabványt alkalmazó készülékkel lesz dolguk. Ráadásul elérhetővé válik majd egy egységesített X-Box rendszeren alapuló játék-hub, mely az advergaming kapcsán fontos stratégiai szempont lesz. Az applikációkat tekintve leginkább csak programozási szinten lesz változás.
Végkövetkeztetések
Az elemzés kapcsán a következő stratégiai szintű hatások tárhatók fel.
• Hárompólusúvá válik majd az okostelefon OS verseny, és a Windows Phone 7 nem az Android – iOS által képzelt kontinuumba fog belehelyezkedni, hanem újat alkot a felhasználók számára.
• A stratégiai szempontok a mobile OS piacon elmozdulnak majd az integrálhatóság, kompatibilitás, 360°-os kiszolgálás, egyszerűség és újra „csak” telefonnak lenni érzés felé.
• A Nokia és a WP7 olyan stratégiai kapocs lesz a piacon, mely mindkét szereplő piaci részesedésének növelésére lesz alkalmas a piaci elemzők szerint.
• Változik az okostelefonok megítélése egy ilyen technológiai újítás során.
• Újabb kommunikációs lehetőségek állnak majd a hirdetők rendelkezésére, pl. HTML5 és X-Box.
Szerző: Klaba Márk, klabamark[kukac]gmail.com