HTML

Friss topikok


Marketintelligence

A remek Hallgatói esszék, dolgozatok, gondolatok olvasóinak száma kevés, DE az eszmei értékük magas! Emiatt hoztam létre eme blogot, hogy publicitást nyerjenek a kitűnő ötletek, megoldások! Mert a TUDÁS nem öncélú. A tudást megosztani ÉR! :) A csapat mögött: Bernschütz Mária, PhD.Elérhetőség: marketintelligence2010[kukac]gmail.com

Linkblog

Címkék

adatok (1) adblock (1) AdSense (1) AdWords (1) állat (1) állatcsatorna (1) alternatív (3) ambient (1) Apple (2) applikáció (1) asszociáció (2) attitűd (1) bankolás (1) blogolás (1) broadcast (1) buzz (1) civil (4) digitális (1) digitalizáció (2) dropon (1) ebook (2) ello (1) énmárka (4) etika. (1) Facebook (4) facebook (1) felhő (1) fesztivál (1) film (1) fogyasztó (1) fogyasztói magatartás (1) gamification (1) gerilla (3) Google (1) hilton (1) hologram (1) HTC (1) identitás (1) imázs (1) infokommunikáció (2) ingame advertising (1) interaktív (1) internet (3) internetgeneráció (1) ipm (1) IT biztonság (1) kereskedelmi márka (1) kereső (1) kiállítás (1) kiberbiztonság (1) kibertér (1) kockázat (1) közösségi (8) kritika (2) kutatás (2) live stream (1) lokációs (1) márka (4) marketing (4) marketingkommunikáció (10) MarketIntelligence (1) mém (1) mobilinternet (1) monopólium (1) motiváció (1) mozi (1) nagyképernyő (1) nonprofit (1) non spot (1) nyereményfelajánlás (1) okostelefon (2) oktatás (1) online media (3) optimalizáció (1) óvszer (2) PPC (1) product placement (2) rádió (2) reklám (3) reklámblokkolás (1) reklámstratégia (1) saját márka (1) sajtó (1) SEO (1) solomo (1) startup (1) streaming (1) szabadalom (1) szabás (1) szakdolgozat kivonat (2) személyes (1) személyesmarketing (2) személyre (1) sziget (1) szinkron (1) szlogen (1) szolgáltatás (2) szponzoráció (2) tartalommarketing (1) termékelhelyezés (2) tetoválás (1) tévé (1) time management (1) UGC (2) újmédia (3) ustream (1) válság (1) vendég (1) verseny (1) videójáték (1) video streaming (2) virtuális (1) vírus (1) webse (1) websorozat (1) zene (1) Zgeneráció (4)

Az e-könyvek a könyvipar végét jelentik, vagy fellendülését?

2011.07.08. 12:09 Bernschütz

 

Figyelemreméltó változásnak lehetünk tanúi az elmúlt év óta. Ahogy Amerikában, valamint Nyugat-Európában, Magyarországon is elkezdték forgalmazni az e-bookokat, e-readereket. Egyre kevésbé szokatlan jelenség, ha valaki a metrón egy A/5-ös füzet nagyságú kijelzőre mered mozdulatlanul az úton.  Egyelőre még gyerekcipőben jár a technika is, és az e-bookok is csak elenyésző számban vannak jelen a piacon, máris megjelentek az alternatív lehetőségek egy e-könyv beszerzésére, ami a magyar könyvkiadást a magyar zenepiac sorsához vezetheti.

A jelenlegi helyzet- a keményfedeles könyvek piaca elveszti piaci helyzetét, de mi váltja fel?

Az elmúlt 3-4 évben a nyomtatott könyvekkel kapcsolatosan csak olyan információk látnak napvilágot, hogy a piac haldoklik. A 2008-as, 67 milliárd forintos csúcsidőszak óta folyamatosan csökken, tavaly már csak 61,6 milliárd forintos forgalmat összesítettek. Persze panaszra így sincsen okunk, mert a piac az 1997-es évi 25 milliárd forintos forgalmát tornázta fel 2008-ra, ez azóta viszont évente körülbelül 3 milliárd forinttal csökken.

Egy éve, a tavalyi könyvfesztiválon mutatkoztak be az első magyar e-book forgalmazók. A 61,6 milliárd forintos forgalomból az e-könyv piaca jelenleg még csak 0,5 százalékát adja a teljes könyvpiacnak, bár ez nem meglepő, mert a könyvek digitalizálását viszonylag lassan kivitelezik a kiadók. Jelenleg kb. 20 e-könyv forgalmazó portál üzemel hazánkban, általában 500-1500 db könyvet találhatunk meg a honlapokon. Egy e-book ára kb 30-40 %-kal olcsóbb, mint keményfedeles társáé. A kiadók azt szeretnék kiharcolni, ha az e-bookokat nem 25%, hanem csupán 5% adó terhelné, így még további 20 százalékkal olcsóbban árusíthatnák termékeiket.  Az online megvásárolható e-bookok számának bővítésével, új piaci szegmens kiépítésével nem hogy megmenthető, de fellendíthető lenne a könyvipar, ha sikerülne egyszerű, jól működő, és a magyar fogyasztók számára is elérhető árú termékekkel szolgálni.

A magyar zenepiac sorsa átragad a könyvpiacra?

A kiadók szerint a legnagyobb problémát az illegális letöltések okozzák, először arról kell meggyőzni az embereket, hogy a szellemi termékek sincsenek ingyen.  A legális 500-tól 2000-es darabszámig működő gyűjteményekhez képest tényleg szemet szúró az illegális gyűjtemény: a torrentoldalakon ma már harmincezernél több illegálisan letölthető kötet található, és jól mutatja a helyzet tarthatatlanságát, hogy nemcsak klasszikusok, hanem a kiadók legfrissebb kötetei is elérhetőek. Reális problémának tűnhet tehát, hogy ha a könyvpiac digitalizálva lesz, akkor maga a piac meghal, hiszen az elmúlt évben több szakkönyvkiadó beszüntette a tevékenységét, mert a könyveik napokon belül felkerültek a fájlmegosztókra.  Ezt megakadályozandó – több ötlete van a kiadóknak, hogy hogyan lehetne megvédeni a digitális tartalmat a sokszorosítástól: a jelenlegi rendszer a drm (digitális jogkezelés, magyarul: másolásvédelem) ami már a zenék esetében sem volt sikeres, az e-könyveknél sem működött soha, és nem is fog működni, az egy tévút. Nagy Béla, a Gyomai Kner Nyomda kereskedelmi igazgatója ezzel szemben olyan védelmi rendszert javasolt, amellyel akár az e-könyv vásárlóját is be lehetne azonosítani, a könyv bármely összetevőjét vízjelezni lehetne, így akár még monitorról lefotózva is azonosítható lenne a könyv.

 

Átadjuk a terepet a multiknak, vagy uralni fogjuk a piacot?

Ha ez a probléma nem lenne elég, emellett nem szabad elfeledkezni arról sem, hogy ha a magyar könyvpiac nem reagál elég gyorsan és elég jól, akkor egy külföldi nagy versenytárs jelenhet meg piacon, gondoljunk csak a Google-ra vagy az Amazonra, akik által könnyen egy nemzetközi multi markába kerülhet a magyar könyvkereskedelem. Mostanra az Amazon az Egyesült Államokban több e-könyvet ad el, mint nyomtatottat, és nem áll le a fejlesztésekkel: több mint 11 ezer Egyesült Államokban lévő könyvtárból kölcsönözhetnek e-könyveket a vállalat ügyfelei. Mindenki élhet a lehetőséggel, aki rendelkezik Kindle készülékkel. A részleteket azonban még homály fedi.

Az egyik legígéretesebbnek tűnő magyar kezdeményezés a Bookline és a Líra Könyv együttműködése. A két kiadó közös digitális könyvkereskedő céget alapított eKönyv Magyarország néven. 2010 áprilisában indult a webáruház, tervezik az e-olvasók forgalmazását is.  A titkosításra és adatbázis-építésre nemzetközi cégekkel szerződtek. A berlini székhelyű TXTR cég szállítja majd az általuk kifejlesztett, SIM-kártyás kapcsolattal rendelkező olvasókat, valamint a mögöttes technológiát. Az e-könyvek megvásárlására így nemcsak a webáruház oldalán, hanem magán az olvasón, iPad-en, vagy iPhone-on is lehetőség lesz.  A Hanseatische Gesellschaft für Verlagservice (HGV) végzi a magyar kiadók könyveinek digitalizálását, az e-book-ok előállítását, a fájlok tárolását és titkosítását.

A lehetséges megoldás

Ahogy fokozatosan esik vissza a könyvpiac, a forgalom mellett az újonnan kiadott könyvek száma is csökken. Érdekes azonban, hogy az online könyvértékesítés még mindig jól teljesít. A Bookline.hu online könyvesbolt esetében a visszaesés csak a növekedés megtorpanását jelenti, a bolt forgalma nem csökkent. Véleményem szerint ez az az adat, ami igazán reprezentatív. A világ egyre inkább „elinternetesedik”, azaz egyre több dolgot szeretnénk elintézni a számítógépünk és a világháló segítségével, így a könyvvásárlást is. Pár hónapon-éven belül, ahogy az e-readerek ára a magyar közönség számára is könnyebben megfizethetővé válnak, úgy az e-book vásárlása is beindul Magyarországon. A könyvpiac megmentésének titka véleményem szerint az lenne, ha az e-book vásárlási rendszere a végletekig leegyszerűsödne, és magyar nyelven is hozzáférhetőek lennének a kötetek.

 

Szerző: Kiss Anikó, ancsa04[kukac]gmail.com

1 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://marketintelligence.blog.hu/api/trackback/id/tr23050032

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása