HTML

Friss topikok


Marketintelligence

A remek Hallgatói esszék, dolgozatok, gondolatok olvasóinak száma kevés, DE az eszmei értékük magas! Emiatt hoztam létre eme blogot, hogy publicitást nyerjenek a kitűnő ötletek, megoldások! Mert a TUDÁS nem öncélú. A tudást megosztani ÉR! :) A csapat mögött: Bernschütz Mária, PhD.Elérhetőség: marketintelligence2010[kukac]gmail.com

Linkblog

Címkék

adatok (1) adblock (1) AdSense (1) AdWords (1) állat (1) állatcsatorna (1) alternatív (3) ambient (1) Apple (2) applikáció (1) asszociáció (2) attitűd (1) bankolás (1) blogolás (1) broadcast (1) buzz (1) civil (4) digitális (1) digitalizáció (2) dropon (1) ebook (2) ello (1) énmárka (4) etika. (1) Facebook (4) facebook (1) felhő (1) fesztivál (1) film (1) fogyasztó (1) fogyasztói magatartás (1) gamification (1) gerilla (3) Google (1) hilton (1) hologram (1) HTC (1) identitás (1) imázs (1) infokommunikáció (2) ingame advertising (1) interaktív (1) internet (3) internetgeneráció (1) ipm (1) IT biztonság (1) kereskedelmi márka (1) kereső (1) kiállítás (1) kiberbiztonság (1) kibertér (1) kockázat (1) közösségi (8) kritika (2) kutatás (2) live stream (1) lokációs (1) márka (4) marketing (4) marketingkommunikáció (10) MarketIntelligence (1) mém (1) mobilinternet (1) monopólium (1) motiváció (1) mozi (1) nagyképernyő (1) nonprofit (1) non spot (1) nyereményfelajánlás (1) okostelefon (2) oktatás (1) online media (3) optimalizáció (1) óvszer (2) PPC (1) product placement (2) rádió (2) reklám (3) reklámblokkolás (1) reklámstratégia (1) saját márka (1) sajtó (1) SEO (1) solomo (1) startup (1) streaming (1) szabadalom (1) szabás (1) szakdolgozat kivonat (2) személyes (1) személyesmarketing (2) személyre (1) sziget (1) szinkron (1) szlogen (1) szolgáltatás (2) szponzoráció (2) tartalommarketing (1) termékelhelyezés (2) tetoválás (1) tévé (1) time management (1) UGC (2) újmédia (3) ustream (1) válság (1) vendég (1) verseny (1) videójáték (1) video streaming (2) virtuális (1) vírus (1) webse (1) websorozat (1) zene (1) Zgeneráció (4)

Felhők az oktatásban

2014.07.14. 11:35 Bernschütz

 cloud.jpgFelhő egyszerű szó mindenki tudja a jelentését. De ha azt halljuk, hogy felhőszolgáltatás? Tudjuk, hogy mit jelent? Erre voltam kíváncsi! Az oktatás és távoktatás területén. Milyen párhuzam hozható az oktatás, távoktatás és a felhőszolgáltatások között, hogyan alkalmazhatók együtt?

A cél az volt a dolgozat megírásával, hogy felderítsem, hogy mennyire ismert a távoktatás a hallgatók körében. Milyen kapcsolat van a hallgatók és az informatikai felhőszolgáltatások között a mindennapokban, az oktatásban. Az oktatás digitalizálásával létrejöhetett a távoktatás, amely számos előnnyel rendelkezik az oktatás segítésében.

A távoktatás a hagyományos oktatással lényegében azonos tananyagot dolgoz fel. A fő követelmény a tanulók viszonylag önálló tevékenységének kialakítása, és a folyamatos kapcsolat megtartása a tanuló és a tanár között. A tananyagot gyakran „oktatási csomagnak” nevezik. Bármi, ami információt tartalmaz, része lehet az oktatási csomagnak. Akármi is található a csomagban, annak helyettesítenie kell az oktatót. Tehát, amint a tanuló kinyitja a csomagot, rendelkezésre áll az „oktató”.

 

Az oktatásban felhő pedagógia nevet viselő új módszer legfőbb jellemzője, hogy a felhőként elképzelt számítógépek csoportjainak teljesítményét, illetve azok egy részét a virtuális térben elérve, saját erőforrásainkat felszabadítva használhatjuk.

 

Az EDUTUS Főiskolán használt Digitális Oktatási Alapcsomag részeként elérhető Microsoft Lync Online szolgáltatást, más néven Webinárium kitűnően alkalmazták.

A felhőszolgáltatások bevonása az oktatásban hatalmas előnyt jelent. A felhő felgyorsíthatja az oktatás menetét. Korlátlan adatmennyiség tárolására képes, nem kell az adatokat saját számítógépen tárolni, biztonságos. A felhőszolgáltatás bármilyen eszközön (PC, notebook, PDA, okos telefon) elérhető, ugyan olyan minőségben és biztonságban. Az adatok akkor sem vesznek el, ha távoli eszközről jelentkezünk be és az tönkremegy.

 

 

A szoftver bevezetésének alapfeltétele a technikai felszereltség, (videó kamerák, és állványok, mikro portok az oktatóknak, a nagyobb mozgástér lehetőségére, mikrofonok a hallgatók és tanár közötti kommunikáció elősegítésére, notebook, PC). Ezen a költségeket befektetésnek kell tekinteni. Mivel bármilyen eszközről elérhetőek a szolgáltatások a bizalom kérdése is felvetődik. Mivel nem tudjuk, hogy pontosan hol tárolják, az adatainkat nem lehetünk biztosak afelől, hogy mindig épségben fognak maradni adataink. Ezen problémák megoldására léteznek a biztonságos technológiák.

 

Nagy segítséget nyújthat olyan multimédiás anyagok használata, amelyek alkalmazásával a tanulók hasonló szintre hozhatók még a kurzus megkezdése előtt. A folyamat indításánál olyan feladatokat kell adni, amelyek a hozott tudásra kérdeznek rá, és annak összefoglalását adja feladatként. Ezzel nagymértékben csökkenthető a tananyag kezdeti „idegensége”. Ennek hatékony módszere továbbá a párbeszéd kialakítása, vagyis a szövegek fogalmazásának az a stílusa, amely azt a látszatot kelti, mintha a tananyag írója kizárólag az anyagot tanulmányozó egyénhez fordulna kérdéseivel és tanácsaival. A levelezés személyes hangvétele hivatott ugyanis kialakítani azt a légkört, amelyben a tanuló megérzi, hogy állandó segítséget kínálnak neki, és ő bizalommal fordulhat hozzájuk tanácsért, útmutatásért.

Fontosak továbbá a rövid tanulási időre méretezett anyagrészek, a sok gyakorlati életből vett példa, illusztrációk használata, a világos és találó címek, valamint olyan gyakorlatok, melyek megoldása során a tanuló az új ismereteket használni kényszerül.

 

A modern távoktatás korunk technikai vívmányait felhasználva lehetővé teszi az oktatás teljesen újszerű módjának az E- learningnek az alkalmazását.

 

A fejlett technológia, a felhasználóbarát szoftverek teljesen feleslegessé teszik a tanárokat. Sőt a klasszikus iskolai intézmény is megszűnik, helyüket számítógépes hálózatok veszik át. Ezek a vélemények nagyon sötét jövőt vázolnak. Gondoljunk, bele milyen lenne az iskola tanárok nélkül? Vannak pozitív gondolatok is, amelyek azt vallják, hogy az ember-ember kapcsolatát az ember-gép kapcsolata nem helyettesítheti. A tanárok személye által biztosított interperszonális kapcsolat nem helyettesíthető. A technika sokat fejlődött az elmúlt évtizedekben, de a tanár szerepe mégsem vált feleslegessé.

Véleményem szerint azok a gépek, amelyet az ember hozott létre csak segítheti az oktatást. Persze változik és változni fog az oktatás menete, ez nem kétséges, de a technika csak hozzá segíthet. Gondolok itt arra, hogy a tanár már nem minden esetben avatkozik bele a tanulás folyamatába, a csoportos munkákba, csak megkönnyítheti az önálló ismeretszerzést.

 

A szakdolgozat témáját az a tapasztalat inspirálta, hogy volt lehetőségem a főiskolámon, mint diákmunkás bekapcsolódni a 2012. szeptember 1-jétől bevezetett oktatási rendszerbe a Webináriumba. Amelyet azzal a céllal vezettek be, hogy egy új oktatásmódszertant és –technikát alkalmazzanak, a hatékonyságnövelésen túl, versenyelőnyt szerezzen a főiskola a nappali és levelező munkarendű képzések piacán egyaránt és előreléphessen az online tanulás irányába.

 

Kutatási eredmények:

 

Az általam meghatározott hipotézisek a következők:

H1 - Magyarországon alacsony ismeretséggel bírnak a felhőszolgáltatások a válaszadók körében. Nem ismerik a válaszadók a Cloud Computing jelentését.

H2 - Felhőszolgáltatás típusai ismeretlenek a válaszadók körében.

H3 - Sokkal több felhőszolgáltatást használnak az oktatásban, munkavégzésben a válaszadók, mint amennyiről vannak ismereteik.

H4 - A távoktatás nem tud olyan alapos oktatást biztosítani, mit a hagyományos oktatás.

 

Dolgozatom gerinceként szolgáló kvantitatív kutatásom a felhőszolgáltatások, oktatási formák ismeretségéről készítettem. Kíváncsi voltam, hogy a hallgatók mennyiben használják ki a felhőszolgáltatásokat, mint új technológiát többek között az oktatásban. Milyen véleménnyel vannak a távoktatásról, amit a technológiai újítások tesznek lehetővé.

 

Kérdőív alkalmazásával kérdeztem meg az általam kiválasztott alanyokat. A megkérdezések az internet segítségével, online kérdőív formájában, a közösségi oldalakon történtek.

 

 

Kérdőívemet online formában tettem közzé közösségi oldalakon, ahonnan összesen 71 kérdőív érkezett vissza hozzám vizsgálatra, ezek kerültek általam feldolgozásra a jelen kutatás szerint.

A válaszadók nem szerinti megoszlása

 felho11.png

A táblázat adataiból látható, hogy az összes (71) kitöltő 69,01 %-a (számszerűen 49 fő) nő és 30,99 % (számszerűen 22 fő) férfi válaszadó volt.

 

A válaszadók lakóhely szerinti megoszlása

 

A lakóhely szerinti megoszlás alapján a válaszadók 23% a fővárosban, a nagyvárosokban 60%, a maradék 17% kisebb falvakban él. Véleményem szerint ez az eredmény nem meglepő. Mivel a kérdőívem online formában való kitöltése internet elérhetőséget követelt, ami a fővárosban és a nagyvárosokban, az utóbbi években nagy számban elterjedt szolgáltatássá vált.

 

 

Hallott- e a válaszadó a felhőalkalmazásokról?

 felho1.png

A megkérdezett válaszadók 69,01 %-a ismeri a felhőszolgáltatás fogalmát, és 49,30%-a a válaszadóknak használ is valamilyen felhőszolgáltatást. A válaszadók (71) fele 35- en halottak már a számítástechnikai felhő kifejezésről, és használják is.

Ennek alapján a kutatásom alapjául szolgáló H1 hipotézisem helytálló, mivel a minta kevesebb, mint a fele nem ismeri a felhőalkalmazásokat.

 

Tudta-e a válaszadó, hogy felhőszolgáltatások az alábbiak: Freemail, Gmail, Hotmail, Facebook, Dropbox, Google Drive, Skype, iCloud, Office 365?

 felho2.png

Látszik, hogy a válaszadók 28,17 %- a ismeri és használja az alkalmazásokat, a másik 28,17 % egy-két alkalmazásról hallott már, ez azt jelentheti szerintem, hogy a válaszadók hallottak már a felhőszolgáltatásokról, csak nem szeretnék, vagy nem kell nekik használniuk, így nem is foglalkoznak vele.

 

Az oktatásban részvétel szempontjából használati gyakoriság

 felho3.png

A diagramon látható, hogy a hallgatók oktatásban való részvétel szempontjából elsősorban internetezést (böngészést) jelölték be. Majd a letöltést és az e-mail használatát. Ezeket naponta használják. Látható még, hogy a Word használati gyakorisága is magas. Ezek az alkalmazások mind nélkülözhetetlenek az oktatásnál. Elengedhetetlen feltétele az oktatásnak a szolgáltatások helyes használata.

Mely jellemzők igazak a távoktatásra?

 felho4.png

A diagramból az derül ki, hogy a válaszadók szerint nagyon igaz a távoktatásra a saját hozzá állás szükségessége, könnyebb időbeosztás és a földrajzi helytől való függetlenség. Ennél az esetnél véleményem szerint, és ahogy az interjúban Kukucska Kinga is elmondta: „Segít az intézmény és maga a távoktatás abban, hogy a munkahelyi időbeosztással ne ütközzenek a megtartott tanórák, ezért tartják pénteken délután és szombat egésznap az órákat.” Egyik nagy előnye, a távoktatásnak hogy munkahely barát.

Ennek alapján a kutatásom alapjául szolgáló H4 hipotézisem nem helytálló, mivel a diagramon is jól látszik, hogy nem igaz, azaz állításom miszerint a távoktatás nem tud olyan alapos oktatást biztosítani, mit a hagyományos oktatás.

 

Minden hipotézisem helytelennek bizonyult. Ami nagyon jó hír a felhőszolgáltatásokról. Egyre elterjedtebb a hallgatók, és magán személyek körében. Ez talán lehet annak a jele is, hogy a felhőszolgáltatásokkal szemben állított bizalmatlanság, kezd felengedni.

 

A szakdolgozat megírásának és az abban elvégzett kutatásnak az volt a célja, hogy bemutassa a felhőszolgáltatások helyzetét Magyarországon, különös tekintettel az oktatásban betöltött szerepét.

A felhasznált primer, illetve szekunder kutatásokra alapozva elmondható, hogy a felhőszolgáltatások piaca Magyarországon még kezdetleges, azaz egy bizonyos magánszemélyi, intézményi szegmens már tud a felhőszolgáltatásokról, kezdi számba venni ezeket, de ezek is még csak ismerkednek az alkalmazásokkal.

 

Szerző: Kerekes Adrienn, adrieker[kukac]freemail.hu, Edutus Főiskola, 2014.

1 komment

Címkék: oktatás felhő digitalizáció infokommunikáció

A bejegyzés trackback címe:

https://marketintelligence.blog.hu/api/trackback/id/tr956507083

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

tisztapista 2014.07.14. 21:40:31

Nagyon támogatom a távoktatást. A diák olyan tempóban tanul, ahogyan neki tetszik, ha kell tud ismételni, ha kell gyorsan átrohan egy anyagrészen.

A tanár fő célja az kellene, hogy legyen, hogy érdeklődést ébreszt a tantárgyával kapcsolatban. Ehhez képest néhányan még egy előre meghatározott feladatsor szerint sem tudnak haladni, annyira leköti őket a fegyelmezés. A fegyelmezés oka pedig legtöbbször az, hogy a gyereket nem érdekli az anyag, vagy nem köti le, vagy nem érti, vagy már unja.

És 30 fős osztályban 1 tanár csak 1 tempóban tud haladni...