HTML

Friss topikok


Marketintelligence

A remek Hallgatói esszék, dolgozatok, gondolatok olvasóinak száma kevés, DE az eszmei értékük magas! Emiatt hoztam létre eme blogot, hogy publicitást nyerjenek a kitűnő ötletek, megoldások! Mert a TUDÁS nem öncélú. A tudást megosztani ÉR! :) A csapat mögött: Bernschütz Mária, PhD.Elérhetőség: marketintelligence2010[kukac]gmail.com

Linkblog

Címkék

adatok (1) adblock (1) AdSense (1) AdWords (1) állat (1) állatcsatorna (1) alternatív (3) ambient (1) Apple (2) applikáció (1) asszociáció (2) attitűd (1) bankolás (1) blogolás (1) broadcast (1) buzz (1) civil (4) digitális (1) digitalizáció (2) dropon (1) ebook (2) ello (1) énmárka (4) etika. (1) Facebook (4) facebook (1) felhő (1) fesztivál (1) film (1) fogyasztó (1) fogyasztói magatartás (1) gamification (1) gerilla (3) Google (1) hilton (1) hologram (1) HTC (1) identitás (1) imázs (1) infokommunikáció (2) ingame advertising (1) interaktív (1) internet (3) internetgeneráció (1) ipm (1) IT biztonság (1) kereskedelmi márka (1) kereső (1) kiállítás (1) kiberbiztonság (1) kibertér (1) kockázat (1) közösségi (8) kritika (2) kutatás (2) live stream (1) lokációs (1) márka (4) marketing (4) marketingkommunikáció (10) MarketIntelligence (1) mém (1) mobilinternet (1) monopólium (1) motiváció (1) mozi (1) nagyképernyő (1) nonprofit (1) non spot (1) nyereményfelajánlás (1) okostelefon (2) oktatás (1) online media (3) optimalizáció (1) óvszer (2) PPC (1) product placement (2) rádió (2) reklám (3) reklámblokkolás (1) reklámstratégia (1) saját márka (1) sajtó (1) SEO (1) solomo (1) startup (1) streaming (1) szabadalom (1) szabás (1) szakdolgozat kivonat (2) személyes (1) személyesmarketing (2) személyre (1) sziget (1) szinkron (1) szlogen (1) szolgáltatás (2) szponzoráció (2) tartalommarketing (1) termékelhelyezés (2) tetoválás (1) tévé (1) time management (1) UGC (2) újmédia (3) ustream (1) válság (1) vendég (1) verseny (1) videójáték (1) video streaming (2) virtuális (1) vírus (1) webse (1) websorozat (1) zene (1) Zgeneráció (4)

Mobilinternet, a lét a tét

2014.03.07. 15:26 Bernschütz

stick.jpgA mobilkommunikáció az egyik leggyorsabban változó és fejlődő gazdasági szektor, a benne lezajlódó folyamatos innováció hatására olyan szédületes sebességű társadalmi átalakulásnak lehetünk szemtanúi mely példa értékűen hat a többi szektorra. Publikációmban a mobilkommunikáció területén belül a jelen pillanatban legnagyobb fejlődést produkáló mobilinternet szolgáltatás témakörét vizsgálom és elemzem a fogyasztói szokások szempontjából a nagyképernyős mobilinternet piacán. Fő célom volt, hogy kiderítsem választásuk és használati motivációjuk okait, vásárlási döntéseik folyamatát, véleményt kapjak a szolgáltatás megítéléséről és használati szokásairól

Mit is értünk nagyképernyős mobilinternet alatt? A mobilinternethez történő hozzáférési módok alapján kétféle hozzáférést különböztetünk meg a hozzáféréshez használt eszköz és annak kijelző mérete alapján: mobiltelefonon keresztüli internetezést kisképernyős mobilinternetnek nevezzük, míg az asztali számítógépen, laptopon keresztüli internetezés a nagyképernyős mobilinternet.

Infokommunikációs és fogyasztói változások napjainkban

Gyorsan változó világunkban más iparági vállalatokhoz hasonlóan a telekommunikációs vállalatokra is egyre erősebb nyomás nehezedik, hogy növekedjenek, és eredményesebbé váljanak, hiszen minden vállalat szembesül azzal, hogy ezek a változások, a fogyasztók magatartásának folyamatos alakulását, változását idézik elő. Hatásukra a fogyasztók egyre összetettebbé válnak, és igényeik egyre gyorsabban változnak. Éppen ezért sokkal kevésbé elnézőek azokkal a szolgáltatásokkal, vagy termékekkel szemben, amelyek nem a várakozásaiknak megfelelően teljesítenek.

A piaci verseny azoknak a vállalatoknak kedvez, amelyek a legjobban megfelelnek a mindenkori környezet követelményeinek, piacképes értéket tudnak teremteni, azaz azt tudják kínálni, amit az emberek igényelnek és hajlandók is megvásárolni, tehát ismerik, és folyamatosan követik a változó fogyasztói igényeket. A vállalatok sikerének és versenyképességének alapja a versenytársaktól mélyebb és kiválóbb ügyfél és fogyasztó ismeret lehet, amely önmagában mit sem ér, csak akkor válik értékké, ha a vállalat ténylegesen és előremutató módon képes azt beépíteni és alkalmazni az üzletfejlesztési folyamataiba.

A fejlődés üteméből és sokszínűségéből megjósolható volt, hogy az egyes szektorok nem tudják az elmúlt évtizedekben megszokott önállóságukat megőrizni ezért előbb utóbb némi átfedés fog bekövetkezni. Korunk legmeghatározóbb jelensége a távközlés, informatika, és elektronikus média egységessé válásának folyamata, piacainak egyesülése az infokommunikációs konvergencia. A konvergencia folyamat kialakulásában nagy szerepe van a digitális technológia fejlődésének, mely révén társadalmi jelenséggé tudott formálódni.

Azt hiszem, kimondhatjuk, hogy ennek a fejlődésnek soha sem lesz vége, mindig jönnek új és még újabb technológiák, melyek szeretnék meghódítani a világot és melyekért magunk, fogyasztók is képesek leszünk áldozatokat hozni. Gondoljunk csak bele hogyan éltünk 20-30 évvel, ezelőtt amikor még hétfőnként nem volt a televízióban műsorszolgáltatás, a világ dolgairól csak egy kislyukú szűrőn keresztül értesülhettünk, a világhálóról hidegháborús tárgyra asszociáltunk, és azt sem tudtuk eszik-e vagy isszák az internetet.

Az évek előrehaladtával a társadalomban is olyan változások történtek, melyeket előre lehetetlen volt megjósolni, az információ éhség új távlatokat nyitott az emberiség személyiségfejlődésében. Megéreztük az információ birtoklásának hatalmát és szükségességét, ennek vágya olyan mélységekig eljutott, hogy képesek vagyunk a rendelkezésre álló szabadidőnk nagy részét is feláldozni arra, hogy környezetünkről, barátainkról minél több dolgot megtudjunk, és viszonzásul magunkról megosszunk. A hónapról hónapra fejlődő és változó infokommunikációs eszközök körülvesznek minket, használatuk beépül napi rutinunkba, hiányukat azonnal megérezzük. Mindenkivel előfordult már bizonyosan, hogy épp lemerült vagy otthon hagyta mobiltelefonját és teljesen elveszettnek érezte magát „távol” családjától, barátaitól, kirekesztve a társadalomból, pedig néhány éve még minden probléma nélkül fütyörészve pattantunk bringára és tettük tiszteletünket az adott helyen.

Azonban ha a változásokra nem vagyunk fogékonyak, akkor nem tudunk lépést tartani a többiekkel, a világ elhalad mellettünk és mi ott állunk tanácstalanul egy segítséget jelentő SMS-el, mint sok honfitársunk tavaly március 15.-én a hóviharban, vagy mint Bödőcs Tibor[1] humorista mondaná „Állunk, várunk, nem velem megy a vonat. Álljá’ fejre... én biciklivel vagyok” (Bödőcs, 2013)  

A technológiai fejlődés és hatása tehát megállíthatatlan, mindenki részt vesz benne, ha tetszik Neki, ha nem. Vannak, akik profitálni is tudnak belőle, vannak akik, csak sodródnak az árral. Mindenki maga dönti el, melyiket választja. Egy idézetet szeretnék megosztani ezzel kapcsolatban mely, kifejezi ezt az utat: „ A küldetésed nem az, hogy megváltoztasd a világot. A küldetésed az, hogy te változz” (Matthews, 2002)

A mobilkommunikáció fejlődése jelenleg egy olyan korszakhoz ért, hogy az eddigi beszédalapú technológiai fejlesztések háttérbe szorultak a szélessávú adatátviteli megoldásokkal szemben. A vezető irányt a mobilinternet fejlesztése vette át. Míg a mobilinternet penetráció növekedés fő forrása a ’kisképernyős’, mobiltelefonon keresztüli internet növekedése, addig a ’nagyképernyős’ mobilinternet növekedése megtorpanni látszik. Ez a tendenciát a mobilszolgáltatók is jelentősen erősítik, hiszen teljes sebességgel próbálják az okostelefonok használata és azon futó applikációk felé terelni ügyfeleiket.

Mit is gondolnak az ügyfelek?

Kutatásaink során főleg azok véleményére vagyunk kíváncsiak, akik ismernek minket, vagy termékeinket, fontos hogy mit is gondolnak, de nem elhanyagolható azok véleménye sem, akikkel egyelőre még semmilyen kapcsolatban nem állunk. Éppen ezért három célcsoportot vizsgáltam: kizárólag mobilnetet használókat, mobil és vezetékes internetet használókat és csak vezetékes netet használókat.

A mobilinternet használók körében részletesen vizsgáltam a választás és használat motivációit, miért éppen mobilinternetet választottak, mikor, hol és mire használják a mobilinternetet; hogyan értékelik a szolgáltatás minőségét, mennyire teljesíti a szolgáltatás az elvárásaikat; illetve milyen szempontok alapján választották ki jelenlegi mobilinternet szolgáltatójukat.

A mobilinternetet nem használók körében kifejezetten fontos volt megvizsgálni, az általános megítélés és elvárások mellett azt, hogy a vezetékes internethez képest milyennek gondolják a mobilinternetet, illetve, hogy elképzelhetőnek tartják-e, hogy vezetékes internetüket mobilinternetre cseréljék le.

Kutatásom alapján a mobilinternet választásának egyik fontos szempontja a használók szabadság, mobilitás iránti igénye. Ez a mobilitás iránti igény lehet fizikai és szellemi értelemben vett szabadság iránti igény egyaránt. Fizikai értelemben vett szabadság iránti igényen a helyváltoztatás igényéből fakadó szabadságigényt értem, míg a szellemi értelemben vett szabadságigényen a függetlenség, önállóság iránti igényt. A mobilinternet használók azért, hogy bármikor bárhol tudják használni az internetet mindenféle kötöttség nélkül akár kompromisszumokat is hajlandóak kötni, vagyis elnézőbbek a szolgáltatás gyermekbetegségeivel, minőségi nehézségeivel szemben, és ezért még relatív árprémiumot is hajlandóak fizetni érte.

A mobilinternetet nem használók amellett, hogy egyértelműen látták a mobilinternet előnyeit, mint szabadság, mobilitás, függetlenség, egyértelműen kétségeiket fejezték ki a szolgáltatás minőségét illetően, a stabil, gyors vezetékes internethez képest. A vezetékes internetet, egyértelműen referencia pontként használták a mobilinternet megítélését illetően. A mobilinternetről kialakult képük egyértelműen az otthontól távoli, laptopos internetezéshez kapcsolódott, ami egyrészt nem lehet olyan gyors, mint a vezetékes internet, másrészt pedig drága is. Mivel a vezetékes internet az „otthoni internet” számukra, a mobilinternet még csak fel sem merült, mint otthoni elsődleges internet lehetőség.

A mobilinternetet nem használók körében a mobilinternettel kapcsolatos elvárásokat a vezetékes internetezés során szerzett tapasztalat határozza meg. Mobilinternetet nem használók a mobilinternettől ugyanazt a minőséget várják el, amit a vezetékes internettel kapcsolatban már megtapasztaltak: korlátlanság, sebesség, stb. Ettől eltér a mobilinternetet már használók elvárása, akik tisztában vannak a mobilinternet korlátaival, de ennek ellenére a mobilitás nyújtotta előny olyan érték számukra, amelyért hajlandók kompromisszumot vállalni.

Alig akadt olyan válaszadóm, aki ne a jelenlegi mobilszolgáltatójától venne igénybe mobilinternetet. A mobilhang szolgáltató egyértelműen a legkézenfekvőbb alternatíva a mobiladat szolgáltatásra is. Ettől általában akkor térnek el, amikor az adatszolgáltatás minőségével olyan problémák adódnak, amelyek már szinte használhatatlanná teszik a szolgáltatást.

A vezetékes és mobilinternet asszociációi a fogyasztók fejében

A vezetékes internet megítélése

A vezetékes internethez egyértelműen a sebességet, a stabilitást, megbízhatóságot kötötték interjúalanyaim. Mivel a vezetékes internet a családi internet, amelyet a család valamennyi tagja használ szórakozásra, kikapcsolódásra. A vezetékes internet megítélését az egyszerű asszociációkon túl a projektív technikák közül a képes asszociációkon keresztül is próbáltam feltárni, így válaszadóimat megkértem, hogy válasszanak olyan képeket, amelyek véleményük szerint jellemzőek a vezetékes internetre, a kiválasztott képek az 1. ábramontázsán láthatóak. A vezetékes internetet szinte valamennyi interjúalanyom nem önmagában vette igénybe, hanem TV és/vagy vezetékes telefonnal egy csomagban egy havidíjért. A különböző vezetékes technológiák közötti különbség nem igazán egyértelmű az ügyfelek számára, nem látják egyértelműen a különbségeket.

1. ábra A vezetékes internet asszociációi - montázs

bajzath1.pngForrás: Saját szerkesztés,2013. A mélyinterjúk során kiválasztott képek montázsa

A mobilinternet megítélése

A mobilinternethez egyrészt a határtalan szabadság kapcsolódik, ami akár mentőövként is bárhol, és bármikor velünk lehet, így soha nem érzed magad elveszettnek, másrész sokan még ma is modernnek, trendinek gondolják, amellett, hogy drága és jelenleg is vannak még a gyermekbetegségei. Szinte mindenki azt gondolja, hogy most még drága a vezetékes internethez képest, de a jövő technológiája, ami idővel majd olcsóbb lesz, ugyanúgy, ahogy az a mobiltelefonokkal és a laptopokkal is történt. A mobilinternet asszociáció alapján készült montázst a 2. ábra szemlélteti.

2. ábra A mobilinternet asszociációi - montázs

bajzath2.pngForrás: Saját szerkesztés,2013. A mélyinterjúk során kiválasztott képek montázsa

A jelenlegi mobilinternet használók bizalommal tekintenek a szolgáltatásra, és úgy gondolják, hogy idővel majd felváltja a vezetékes internetet, hála a mobilszolgáltatók folyamatos hálózatmodernizációs tevékenységének. Úgy gondolják, majd kiforrja magát a technika, a laptopok elterjedése egyre inkább megnyitja előtte az utat.

Szolgáltatók jövőbeli lehetőségei

Végezetül javaslatot teszek, milyen stratégiai lehetőségek közül választhatnak a mobilszolgáltatók a nagyképernyős mobilinternet penetráció további növelésére. Egyik lehetőségük, ha szerepet vállalnak és az élére állnak a lakosság digitalizálódási folyamatának és olyan területekre is eljuttatják a mobilinternetet ahová a vezetékes internet nem ér el, erre láthattunk most példát a napokban, a Magyar Telekom és a Kormány partnerségi megállapodást kötött melynek célja a Digitális Magyarország megteremtése, a másik lehetőség, amely egy sokkal nehezebb és drágább opció, hogy megpróbálnak a vezetékes internetpiacról ügyfeleket elvonni. Azonban a szolgáltatók, tényleges nagyképernyős mobilinternettel kapcsolatos stratégiáját, lépéseiket csak az elkövetkező néhány év után láthatjuk majd tisztán.

 Szerző: Bajzáth József, bajzi@yahoo.com, Edutus Főiskola, BA végzős

[1] Bödőcs Tibor a hazai stand-up comedy egyik jellegzetes alakja, a Showder Klub rendszeres fellépője

Matthews, A. (2002): Hallgass a szívedre! Varázsládika kiadó, Budapest, 10.

 

Szólj hozzá!

Címkék: internet asszociáció mobilinternet infokommunikáció nagyképernyő

A bejegyzés trackback címe:

https://marketintelligence.blog.hu/api/trackback/id/tr715848692

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.