HTML

Friss topikok


Marketintelligence

A remek Hallgatói esszék, dolgozatok, gondolatok olvasóinak száma kevés, DE az eszmei értékük magas! Emiatt hoztam létre eme blogot, hogy publicitást nyerjenek a kitűnő ötletek, megoldások! Mert a TUDÁS nem öncélú. A tudást megosztani ÉR! :) A csapat mögött: Bernschütz Mária, PhD.Elérhetőség: marketintelligence2010[kukac]gmail.com

Linkblog

Címkék

adatok (1) adblock (1) AdSense (1) AdWords (1) állat (1) állatcsatorna (1) alternatív (3) ambient (1) Apple (2) applikáció (1) asszociáció (2) attitűd (1) bankolás (1) blogolás (1) broadcast (1) buzz (1) civil (4) digitális (1) digitalizáció (2) dropon (1) ebook (2) ello (1) énmárka (4) etika. (1) Facebook (4) facebook (1) felhő (1) fesztivál (1) film (1) fogyasztó (1) fogyasztói magatartás (1) gamification (1) gerilla (3) Google (1) hilton (1) hologram (1) HTC (1) identitás (1) imázs (1) infokommunikáció (2) ingame advertising (1) interaktív (1) internet (3) internetgeneráció (1) ipm (1) IT biztonság (1) kereskedelmi márka (1) kereső (1) kiállítás (1) kiberbiztonság (1) kibertér (1) kockázat (1) közösségi (8) kritika (2) kutatás (2) live stream (1) lokációs (1) márka (4) marketing (4) marketingkommunikáció (10) MarketIntelligence (1) mém (1) mobilinternet (1) monopólium (1) motiváció (1) mozi (1) nagyképernyő (1) nonprofit (1) non spot (1) nyereményfelajánlás (1) okostelefon (2) oktatás (1) online media (3) optimalizáció (1) óvszer (2) PPC (1) product placement (2) rádió (2) reklám (3) reklámblokkolás (1) reklámstratégia (1) saját márka (1) sajtó (1) SEO (1) solomo (1) startup (1) streaming (1) szabadalom (1) szabás (1) szakdolgozat kivonat (2) személyes (1) személyesmarketing (2) személyre (1) sziget (1) szinkron (1) szlogen (1) szolgáltatás (2) szponzoráció (2) tartalommarketing (1) termékelhelyezés (2) tetoválás (1) tévé (1) time management (1) UGC (2) újmédia (3) ustream (1) válság (1) vendég (1) verseny (1) videójáték (1) video streaming (2) virtuális (1) vírus (1) webse (1) websorozat (1) zene (1) Zgeneráció (4)

Apple vs. Amazon

2013.02.18. 08:48 Bernschütz

 

Folytatva a korábbi E-book olvasókról szóló cikket, úgy gondolom, hogy érdemes megvizsgálni a mai piacvezető E-Book gyártó cégeket és kitérni a klasszikus E-book reader fő vetélytársára: a táblagépekre

Amazon

 

amazon.jpg

Úgy gondolom érdemes pár szót ejteni az e-book readerek piacvezetőjéről, az Amazonról. Ami a céget piacvezetővé tette az e-book readerek forgalmazásában az az, hogy nagyon erős a piaci pozíciója az e-könyvek piacán is. Az Amazon.com Inc. a ’90-es évek dotcom buborékjában volt kulcsrészvény. Jeff Bezos ’94-ben alapította a céget, de az oldal ’95-ben kezdte meg a működését. Eleinte csak könyvek árusításával foglalkozott, aztán elkezdett cd-ket és DVD-ket is forgalmazni. Mára gyakorlatilag mindennel; használt könyvekkel, e-könyvekkel, ruhákkal és élelmiszerekkel is foglalkozik. 


kindle paperwhite.jpgDe visszakanyarodva az e-könyvekhez: az Amazon vállalat saját maga által gyártott e-könyv olvasójának a Kindle nevet adta. Amit fontos megemlíteni a Kindle családdal kapcsolatban az az, hogy folyamatosan, évről-évre újít az Amazon, és amíg 2007-ben a „Kindle 1” 399 dollárba került (még így is sokkal olcsóbb volt, mint a versenytársak e-book readere), addig 2012-ben a Kindle Paperwhite (5-ik generáció) csupán 119 dollár. Az Amazon úgy véli évek óta, jó befektetés magát az eszközt olcsóbban árulni (akár minimális veszeséggel) és a hozzá tartozó tartalmat arányaihoz képest drágábban. Az értékesítést megkönnyíti az Amazon saját Kindle-n keresztüli vásárlás-rendszere. Lényege abban rejlik, hogy bárhol – a támogatott országokban – az amazon.com vállalja, hogy 3g-s hálózaton keresztül elküldi nekünk a könyvet a készülékünkre teljésen ingyen. Ezzel nagyon sokat könnyít a vásárlásban: nem kell külön letölteni a könyvet, átkonvertálni, rátölteni az eszközünkre, majd esetleg kalibrálni, hanem egy klikk és körülbelül 1-2 percen belül már olvashatjuk is a könyvet az ország bármely pontján. Ami még talán vonzóbbá  teszi a rendszert: az a könyvek ára. Nem olyan rég még az volt megfigyelhető, hogy egy könyvhöz elektronikus formában drágábban lehetett hozzájutni , addig mára –ugyan még nem sokkal -  de bizonyos esetekben jobban jár az, aki egy könyvet e-bookban vásárol meg.

Jelen

 

Az Amazon e-readeré közel a piac 55%-a.  30%-on osztozkodik 2 másik jelentősebb e-könyv olvasót gyártó cég, ezek pedig a Sony és a Barnes & Noble Nook ,

Sony Readerek: Gyakorlatilag az első e-book readert is a Sony gyártotta, és minden évben, folyamatosan lépést tartva, a legújabb fejlesztésekkel jönnek ki az újabb típusok. A legújabb e-könyv olvasó a Reader Wifi PRS-T2 nevet viseli. Specifikációjában kísértetiesen hasonlít a 2011-es Kindle modellre, ugyanakkor tárhelye bővíthető micro SD kártyával. Hátránya az, hogy körülbelül 35 Euróval drágább, mint a Kindle  4 és a képernyő minősége jóval alulmarad a Kindle Paperwhite-hoz képest.

Nook: A Barnes & Noble Nook cég által forgalmazott e-könyv olvasó. 2012-ben még a második generációjánál tart, amely 2011-ben jött ki. Érdekes, hogy a Nook úgy néz ki, hogy erőforrásait inkább a táblagépfejlesztésbe csoportosítja. 2011-ben a Nook Simple Touch volt a harmadik legkeresettebb e-book reader.

 

Érdekességként megemlíthető a ’txtr (részben magyar érdekeltségű) német vállalat, amely  már több éve foglalkozik alacsony árkategóriájú e-könyv olvasók gyártásával, de nagy valószínűséggel  idén karácsonykor dobja pacra a Beagle névre keresztelt legújabb generációs e-book readerét. Az e-könyv olvasó érdekessége abban rejlik, hogy bár külön át kell rá konvertálni a kívánt könyvet és processzora nem teszi lehetővé a betűméret változtatását, illetve egyéb grafikai beállításokat, de képernyője és képminősége a 4-es Kindle-ével vetekszik. Ja, és nem mellesleg 13 dollárba kerül, ami gyakorlatilag azt jelenti, hogy már maga a gép olcsóbb, mint egy hagyományos könyv.beagle.jpg

Jövő

 

Az olvasási szokásaink folyamatosan változnak. Míg 5 éve elképzelhetetlennek tartottuk azt, hogy papír könyv helyett „csak” egy file-t vásároljunk, addig mára az Amazon több e-könyvet értékesít, mint hagyományosat.

Általában véve az e-könyv fogalma is átalakulóban van. Nincs 4 hónapja, hogy a bookline bejelentette, saját e-könyvkiadó nyitását, ahol az e-könyvek 1 héttel a nyomtatott testvérük előtt fognak megjelenni, és a könyváruház szerint extra tartalommal lesznek elérhetőek.

Én úgy gondolom nem vagyunk már olyan messze attól, hogy akár egy kihúzhatós/szétnyithatós e-könyv olvasót is magunkkal tudjunk vinni a zsebünkben. Ugyanakkor érdemes figyelemmel kísérni a táblagépek térhódítását, és hogy a táblagépeket egyre többen használják e-könyv olvasásra. Ezek az eszközök új utakat nyithatnak a „könyvfogyasztásban”, hiszen olvasás mellett lehetőség van zene hallgatására, képek nézegetésére és akár videók lejátszására. Csak rövid idő kérdése, hogy megjelenjenek multimédiás e-könyvek, ahol a filmezés/képnézegetés/olvasás egy helyen lehetséges és egymás kiegészítéseként valósul meg.

apple vs amazon_1.jpg

 

Apple VS Amazon

 

Úgy gondolom, érdemes egy kicsit bővebben foglalkozni az Apple IPad-jével illetve a Kindle Fire-jével, hiszen az emberek 23 %-a olvas E-bookot táblagépen, és ez a szám folyamatosan nő (főleg a mobiltelefonok és klasszikus papír könyvek olvasásának rovására). 2012-t az jellemezte, hogy a nagyobb elektronikai-eszköz gyártók - akik jelen vannak a notebook-számítógép piacon (pl.: HP, Asus)- lassan kivonultak a táblagép piacról mondván: nincs esélyük igazi tartalomszolgáltatókkal szemben. Ha megnézzük a Tabletpiacot 2012-ben, láthatjuk, hogy az Apple-nek még mindig 50% feletti a piaci részesedése, míg az Amazoné a piac közel 10%-a. Az Amazon első ránézésre nem tűnik konkurenciának, de ha összevetjük, hogy az Asus és Samsung tableteken kívül a többi gyártó (összes többi) termékeinek részesedése nem éri el a 13%-ot, akkor az Amazon 10%-a igen jelentősnek mondható.

sote.jpgHa górcső alá vesszük a táblagépeket e-book olvasási szempontból, akkor két nagy gyártó marad akinek érdemes foglalkozni az eszközeivel, az egyik az Apple Ipad-je, a másik az Amazon Kindle Fire-je (ők jelenleg a piacon azok, akik e-könyv szolgáltatást is nyújtanak az eszközükön). Bár igen sok dologban különbözik a két termék (operációs rendszer, méret, ár), azt elmondható, hogy könyvolvasás szempontjából igen hasonló a két készülék; hasonló a képernyője mérete és minősége, az akkumulátor ideje és a softwares támogatása is (azért az IPad hardveresen erősebb).  Az egyik rendszerben a gyártó által már telepített  "IBook"-on keresztül vásárolhatunk olvasnivalót, a másik rendszerben ugyancsak megtaláljuk a gyártó saját programját, a "Shop" alkalmazást.

Az IPad anno a megjelenésekor 499 dollárba került, míg az Amazon készülékének indító ára 199 dollár volt.  Egy Best Seller (pl. A szürke ötven árnyalata) ma az IBook-ban $9.99, addig az Amazonon   $13.40-ba kerül.

ibook.jpg

Érdekes, hogy a Wall Street Journal  12,000 olvasójából egy online felmérés kapcsán  az derült ki, hogy az olvasók majdnem 64 %-a hajlandó , hogy megvegye az új Kindle Fire-t. A legújabb számok azt mutatják, hogy a Fire 95,000 egységet adott el megjelenésének első napján, majdnem egy-harmada az eredeti iPad eladásoknak és jelentősen nagyobb, mint a Samsung vagy HP tableteké.


Furcsa irányt mutatott az IPad mini megjelenése is: Nőttek a Kindle Fire eladásai. Valószínűleg az Apple túl magasra lőtte az új készülék árát (329 dollár) és ez hatalmas forgalmat generált a 199 dollárért kapható Fire HD-nek (egyes források szerint volt olyan nap amikor 300 %-os eladásnövekedést)

Viszont van az éremnek másik oldala is: Hiába nő a Kindle Fire HD eladása, a cég eszközök értékesítéséből (mint ahogyan azt korábban említettem) elképesztően alacsony nyereséget realizál. Ez főleg akkor tűnik fel, ha összevetjük az Apple nyereségével.

app vs amazon.jpg

Jeff Bezos (Amazon) elégedett ezzel a felállással: szerinte az Amazon azért számít fel alacsony árakat, mert összhangban akar lenni az ügyfeleivel, akik pedig alacsony árakra vágynak. Az Apple részéről látható az, hogy komoly versenytársnak tekinti az Amazont, hiszen - mint ahogy minden másik konkurens gyártóval is (pl. Samsung) - folyamatos szabadalmi-pereskedésben van. Ahogy a napokban lehetett róla olvasni, az Apple pert vesztett az Amazonnal szemben. Az Amazon innentől fogva ugyanúgy használhatja az "App Store" kifejezést saját Software boltjára, úgy mint az Apple.

Tisztán láthatjuk, hogy a két cég teljésen más stratégiát alkalmaz, de hogy melyikük árképzése hosszú távon a kifizetődőbb, azt valószínűleg csak a következő 1-2 éven fog kiderülni.

 

Szerző: Fekete Gergely, fekete.gergely.csaba[kukac]gmail.com, IV.évfolyam, Edutus Főiskola

Szólj hozzá!

Címkék: ebook Apple

A bejegyzés trackback címe:

https://marketintelligence.blog.hu/api/trackback/id/tr535083770

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.