HTML

Friss topikok


Marketintelligence

A remek Hallgatói esszék, dolgozatok, gondolatok olvasóinak száma kevés, DE az eszmei értékük magas! Emiatt hoztam létre eme blogot, hogy publicitást nyerjenek a kitűnő ötletek, megoldások! Mert a TUDÁS nem öncélú. A tudást megosztani ÉR! :) A csapat mögött: Bernschütz Mária, PhD.Elérhetőség: marketintelligence2010[kukac]gmail.com

Linkblog

Címkék

adatok (1) adblock (1) AdSense (1) AdWords (1) állat (1) állatcsatorna (1) alternatív (3) ambient (1) Apple (2) applikáció (1) asszociáció (2) attitűd (1) bankolás (1) blogolás (1) broadcast (1) buzz (1) civil (4) digitális (1) digitalizáció (2) dropon (1) ebook (2) ello (1) énmárka (4) etika. (1) Facebook (4) facebook (1) felhő (1) fesztivál (1) film (1) fogyasztó (1) fogyasztói magatartás (1) gamification (1) gerilla (3) Google (1) hilton (1) hologram (1) HTC (1) identitás (1) imázs (1) infokommunikáció (2) ingame advertising (1) interaktív (1) internet (3) internetgeneráció (1) ipm (1) IT biztonság (1) kereskedelmi márka (1) kereső (1) kiállítás (1) kiberbiztonság (1) kibertér (1) kockázat (1) közösségi (8) kritika (2) kutatás (2) live stream (1) lokációs (1) márka (4) marketing (4) marketingkommunikáció (10) MarketIntelligence (1) mém (1) mobilinternet (1) monopólium (1) motiváció (1) mozi (1) nagyképernyő (1) nonprofit (1) non spot (1) nyereményfelajánlás (1) okostelefon (2) oktatás (1) online media (3) optimalizáció (1) óvszer (2) PPC (1) product placement (2) rádió (2) reklám (3) reklámblokkolás (1) reklámstratégia (1) saját márka (1) sajtó (1) SEO (1) solomo (1) startup (1) streaming (1) szabadalom (1) szabás (1) szakdolgozat kivonat (2) személyes (1) személyesmarketing (2) személyre (1) sziget (1) szinkron (1) szlogen (1) szolgáltatás (2) szponzoráció (2) tartalommarketing (1) termékelhelyezés (2) tetoválás (1) tévé (1) time management (1) UGC (2) újmédia (3) ustream (1) válság (1) vendég (1) verseny (1) videójáték (1) video streaming (2) virtuális (1) vírus (1) webse (1) websorozat (1) zene (1) Zgeneráció (4)

Facebook mint drog?

2012.06.21. 17:39 Bernschütz

Már tény, hogy az online reklámköltségek folyamatos nőnek. De mi köze a drogoknak a közösségi oldalakhoz? Mi az, amivel a marketing menedzserek, médiatervezők még almukban sem gondolnának? Az alábbi blogbejegyzés fényt derít rá. Kedves menedzserek számoljanak ezzel is!


Az alábbi ábra tökéletesen illusztrálja az online reklámköltés folyamatos növekedését.

költség ábra 1.png

Azt láthatjuk, hogy 2011-ben online reklámokra 31,7 milliárd dollárt költöttek, ami csak 2010-hez képest 22%-os növekedés. Ezzel az internet feljebb került a dobogón a második helyre, a reklámköltségeket illetően. Az online reklámköltésből 3,15 milliárd dollár a Facebook-on történő hirdetésekből származik. Ez a teljes költekezés 10%-ának felel meg!

Reklámköltés – mennyi az annyi?

 

Mint tudjuk a reklámköltségek és az oldal által generált forgalom közt erős, egyenesen arányos összefüggés figyelhető meg!  Minden honlaptulajdonos arra törekszik, hogy minél többen látogassák az oldalát! De miben más a Facebook? Az eddigi legsikeresebb közösségi oldal, és mindjárt megtudjuk miért. Egy amerikai közvélemény-kutatás végeredménye az, hogy havonta a Facebook-on jelenlévők átlagosan 8 órát töltenek ott. Legtöbb időt a fiatalabb korosztály tölti az oldalon, míg az idősebbek kevesebb aktivitást tanúsítanak. A kutatásban arra is fény derült, hogy –korosztálytól függetlenül– egy napig sem bírják anélkül, hogy felmennének megnézni, mi is történt másokkal, avagy hogy közre ne adják mi történt velük. Pszichológiai terminussal élve tipikusan függőségi tendencia figyelhető meg, aminek oka eddig kevésbé volt ismert. Facebook alapvetően könnyűvé teszi a kapcsolattartást és megosztást is, de ami igazán kiemelkedő az, hogy leegyszerűsítették a megosztások értékelését.

A Like gomb objektív funkciója, hogy kifejezi tetszésünket, valamint nyilvánossá teszi azt. A Facebook menti a lájkolásokat személyre szelektálva, és annak alapján célozza meg az egyéneket hirdetésekkel. Ez egy cég perspektívájából hatékonyabb reklámozást jelent, ami tovább ösztönzi az oldalon történő reklámozást. A márkahűséget is növelheti a közösségi oldalakon való lájkolás. De a reklámköltségek felszökése mögött a felhasználók online aktivitása játszhatja a fő szerepet!

 FB-Drog?

Több tudományos feltételezés fogalmazódott meg arról, hogy köze van a Facebooknak a dopaminhoz. A dopamin egy agyban keletkező hormon, aminek számos alapvető funkcióhoz köze van, mint például a mozgás, motiváció, jutalom, alvás, hangulat, figyelem és tanulás. Eléri, hogy akarjunk, vágyjunk, keressünk. Drogok nagy mennyiségű dopamint szabadítanak fel. Kokain például megnöveli a dopamin készletünket akár 150%-kal, ezért nem tudunk leszokni róla. A kapcsolatot kutatásokkal támasztották alá, és arra jutottak, hogy van a dopamin, ami kereső magatartást indít és van egy különálló, úgynevezett „opoid rendszer”, ami közvetlenül örömöt idéz elő. Az akarás (dopamin) és tetszés (opoid) egymást egészítik ki. Az akarat-rendszer késztet minket cselekedetre, és a tetszés rendszere okozza elégedettségünket, ezzel leállítva a keresést egy kis időre. Majd kezdődik elölről ez az ördögi kör annyi különbséggel, hogy egyre többet kell keresnünk ahhoz, hogy elégedettek legyünk. Dopamin szabadul fel evés, szex, drogozás, valamint olyan semleges dolgok során, amiket velük asszociálunk. Evolúció szempontjából ez létfontosságú, mert olyan magatartás tanúsítására késztet, ami maximalizálja a jutalmazás lehetőségét. Leegyszerűsítve, ami jólesik azt továbbra is csinálni fogjuk. És itt kapcsolódik ez a lájkoláshoz.

 Dopamin agy.gif

Facebook-on egyre sűrűbb rendszerességgel osztunk meg számunkra apelláló tartalmat, és úgy tűnik, a dopamint okolhatjuk érte! Dopamin már akkor is felszabadul, ha érezzük, hogy jutalom vár ránk. Erre a feltételezésre a tudósok azt hozták fel  bizonyítékként, hogy amikor a jutalom nagyobb volt, mint amit az alanyok vártak, megnövekedett a felszabaduló dopamin mennyisége, ez pedig megerősítette a tett iránti vágyukat. Jó érzés, tölt el minket, amikor kapunk visszajelzést arról, hogy mások számára is hasznos volt az általunk megosztott tartalom, és még több, amikor nagyobb számban fejezik ki tetszésüket. Dopamin felszabadul, és egyre többre lesz szükségünk, hogy jól érezzük magunkat, egy az egyben úgy, mint a kemény drogoknál. Ami még félelmetesebb, hogy a nyers adatokat minden oldalon megtaláljuk, de a dolgok pszichológiai aspektusaira senki nem fordít kellő figyelmet. Ebből meg csak azt a következtetést tudom levonni, hogy üzleti oldalról a legfőbb érintettek, gondolok itt a menedzserekre és médiatervezőkre, nincsen tisztában ezzel a rejtett, mégis meghatározó megközelítéssel.

 Facebook szuri.jpg

Az emberek egyre több időt töltenek a Facebook előtt, és már azt is tudjuk miért. Sok emberhez hatékonyan eljutnak a hirdetések, ezek után meg nem kérdés, miért drágult ilyen gyorsan a reklámozás az oldalon. Az online töltött idő várható növekedéséből és a felhasználók lájkolási tendenciájából kiindulva úgy gondolom a következő években a reklámköltségek további emelkedésének és a hirdetések fokozott eredményességének nézhetünk elébe.

Szerző: Hatfaludi Viktor, Edutus II. évfolyamos hallgató

hatfaludi.viktor[kukac]gmail.com

Szólj hozzá!

Címkék: közösségi Facebook

A bejegyzés trackback címe:

https://marketintelligence.blog.hu/api/trackback/id/tr814603164

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.