HTML

Friss topikok


Marketintelligence

A remek Hallgatói esszék, dolgozatok, gondolatok olvasóinak száma kevés, DE az eszmei értékük magas! Emiatt hoztam létre eme blogot, hogy publicitást nyerjenek a kitűnő ötletek, megoldások! Mert a TUDÁS nem öncélú. A tudást megosztani ÉR! :) A csapat mögött: Bernschütz Mária, PhD.Elérhetőség: marketintelligence2010[kukac]gmail.com

Linkblog

Címkék

adatok (1) adblock (1) AdSense (1) AdWords (1) állat (1) állatcsatorna (1) alternatív (3) ambient (1) Apple (2) applikáció (1) asszociáció (2) attitűd (1) bankolás (1) blogolás (1) broadcast (1) buzz (1) civil (4) digitális (1) digitalizáció (2) dropon (1) ebook (2) ello (1) énmárka (4) etika. (1) Facebook (4) facebook (1) felhő (1) fesztivál (1) film (1) fogyasztó (1) fogyasztói magatartás (1) gamification (1) gerilla (3) Google (1) hilton (1) hologram (1) HTC (1) identitás (1) imázs (1) infokommunikáció (2) ingame advertising (1) interaktív (1) internet (3) internetgeneráció (1) ipm (1) IT biztonság (1) kereskedelmi márka (1) kereső (1) kiállítás (1) kiberbiztonság (1) kibertér (1) kockázat (1) közösségi (8) kritika (2) kutatás (2) live stream (1) lokációs (1) márka (4) marketing (4) marketingkommunikáció (10) MarketIntelligence (1) mém (1) mobilinternet (1) monopólium (1) motiváció (1) mozi (1) nagyképernyő (1) nonprofit (1) non spot (1) nyereményfelajánlás (1) okostelefon (2) oktatás (1) online media (3) optimalizáció (1) óvszer (2) PPC (1) product placement (2) rádió (2) reklám (3) reklámblokkolás (1) reklámstratégia (1) saját márka (1) sajtó (1) SEO (1) solomo (1) startup (1) streaming (1) szabadalom (1) szabás (1) szakdolgozat kivonat (2) személyes (1) személyesmarketing (2) személyre (1) sziget (1) szinkron (1) szlogen (1) szolgáltatás (2) szponzoráció (2) tartalommarketing (1) termékelhelyezés (2) tetoválás (1) tévé (1) time management (1) UGC (2) újmédia (3) ustream (1) válság (1) vendég (1) verseny (1) videójáték (1) video streaming (2) virtuális (1) vírus (1) webse (1) websorozat (1) zene (1) Zgeneráció (4)

SoLoMo: It’s Not Too Late to Be Early- Mit is takar ez a legújabb angol rövidítés?

2012.02.14. 19:00 Bernschütz

Marketingesként már megszokhattuk, hogy az angol szakma és szakirodalom rengeteg rövidítést használ, amiket, nincs mese, ismernünk kell nekünk is. Az egyik legújabb ilyen a SoLoMo, ami a Social-Local-Mobile szolgáltatások integrációjára, az ehhez fűződő konkrét alkalmazásokra és az ezek által átalakuló fogyasztói magatartásra utal. A folyamat pár éve indult el, de a gyors technikai fejlődésnek köszönhetően egyre hatalmasabb méreteket ölt, és a hozzá kapcsolódó marketingmódszerek máris unalmasnak és megszokottnak hatnak. A következő cikkben a SoLoMo bemutatása után ismertetésre kerülnek a legújabb trendek is.

 
 
Mi is az a SoLoMo és minek köszönheti a sikerét?
 
2009-es várakozások szerint az okostelefonok értékesítése 2012-re haladta volna meg a személyi számítógépekét, azonban ez már 2010 negyedik negyedévében bekövetkezett. Ebben az időszakban 100 millió okostelefont szállítottak le 92 millió PC-hez képest. Hova tovább, amikor okostelefonokról beszélünk, akkor nem vesszük ide a táblagépeket és például az iPod Touch-okat, pedig ezek is okos mobileszköznek minősülnek.1
 
Mi áll ennek a váltásnak a hátterében? A csökkenő árak nyilvánvalóan nagy szerepet játszanak benne, azonban a hasznos és lekötő tartalom növekvő aránya egyre inkább vonzóvá teszi az okostelefonokat! Ezek az eszközök és alkalmazások a kommunikáció, a mobilos tevékenységek és a fogyasztói viselkedés új formáit ösztönzik. A fogyasztói magatartásnak ezt a változását John Doerr, a Kleiner Perkins kockázati tőkeelemzője SoLoMonak nevezte el. Az összetételben a „Social” a közösségi oldalakon történő ismerősökkel, eseményekkel és történésekkel való állandó kapcsolattartásra utal; a „Local” a beépített GPS-nek köszönhető valós idejű helymeghatározás lehetőségét jelenti, míg a „Mobile” azt, hogy ezek a szolgáltatások a mobilinternetnek köszönhetően akárhol elérhetők.2]
 
Tekintsünk át pár magatartásbeli változást egy kicsit közelebbről! A vásárlás párbeszéddé alakult. A 18-34 évesek majdnem fele kapcsolódik a közösségi médiához és osztja meg a vásárlásait ott. Egyre többen böngésznek a mobiltelefonjukon tevékenységeik során, főleg ha valamit vásárolni szeretnének. Az okostelefonokon töltött idő több mint felét térképek böngészésével, játékkal és a közösségi hálókon töltjük. A SoLoMo alkalmazások és azok funkcióinak bővülése hatalmas lendületet vett, – ami egyben el is aprózza a piacot. A szájreklám és a buzz kiemelkedő szerepet játszik itt, emiatt a vállalati kommunikáció könnyen kikerülhet az irányításunk alól.3
 
 
Szűkebb értelemben véve a SoLoMo azokat a mobil alkalmazásokat (applikációkat) is jelentheti, amik a közösségi oldalakat és a helymeghatározás lehetőségét kombinálják.4A következő táblázatban olvashatnak példákat5:
 

 
Google
Facebook
Groupon
Foursquare
Yelp
Zyinga
Social
A Social Search a felhasználó kapcsolati hálójának megfelelően rendezi a találatokat, míg a Latitude-dal megosztható a tartózkodási helyünk.
Több mint 2,5 millió honlapot integrálnak olyan plug-inekkel, mint a „Like” gomb, vagy a Facebook fiókkal való bejelentkezés lehetősége.
Az akciók akkor aktiválódnak, ha bizonyos számú ember bejelentkezik rájuk. Így ösztönzik a fogyasztókat, hogy beszéljenek barátaiknak az ajánlatról.
A felhasználók megoszthatják tartózkodási helyüket az ismerőseikkel, és az adott helyen ajánlott programokat és éttermeket.
Az aktív felhasználók az „EliteSquad” tagja lehetnek, ami a profiljukon megjelenik és meghívást nyerhetnek különleges eseményekre.
Egy ötéves stratégiai együttműködést írtak alá a Facebookkal egyebek mellett arról, hogy bővítik a Facebook Credits alkalmazását játékaikban.
Local
A Places a helyi kereskedőknek segíts abban, hogy kiépíthessék webes jelenlétüket; és az Offers-t is beindították már.
A fogyasztók helyi akciókban részesülhetnek ha „becsekkolnak” a Places-zel egy üzletbe.
Ezek a fajta platformok alternatívát nyújtanak a helyi reklámozás hagyományos formáival szemben.
Az üzletek akciókat ajánlhatnak a felhasználóknak és hűségprogramokat alakíthatnak ki.
Az áttekintő oldalon város-specifikus és országos ajánlatok is megjelennek.
Tető alá hoztak egy megállapodást az American Expresszel arról, hogy a kártyatulajdonosok ajándékpontjaikat virtuális árukra is beválthatják.
Mobile
Az Android mobil operációs rendszer verseng az Apple iOS-szal az okostelefon piac dominanciájáért.
A mobil honlapot sokadjára újítják meg, és a mobil alkalmazásnak több mint 250 millió használója van.
Az Groupon Now alkalmazás akciókat ajánl a fogyasztóknak tartózkodási helyük alapján.
A fogyasztók bejelentkezhetnek az üzletekbe a mobiljukon.
A Yelp alkalmazással bejelentkezhetünk üzletekbe és az Open Tables-szel együttműködve éttermi asztalfoglalást is tehetünk.
Nyilvánosságra nem hozott összegért vették meg a mobilos játékfejlesztő Newtoy Inc-et.

 
 
Merre tart a SoLoMo?
 
Bizonyos vállaltok üzleti modellje teljesen a SoLoMora épül (pl. Groupon), míg a többi vállalat kommunikációjának alkalmazkodnia kell hozzá. A lehetőségek tárháza folyamatosan bővül azok számára, akik vonzó, releváns és hasznos alkalmazásokon, eszközökön és megoldásokon keresztül tudnak csatlakozni a fogyasztóikhoz. A lehetőségek között van például a hiper-szegmentáció és a hiper-targetálás,6 vagyis a megfelelő személyek, megfelelő időben és megfelelő helyen való megcélzása. A SoLoMo alkalmazási lehetőségek rendkívül gyors ütemben fejlődnek, emiatt a nemrég még felkapott megoldások mára már nem számítanak különlegesnek. Vizsgáljunk meg pár ilyen folyamatot közelebbről!
 
Egyértelmű, hogy a Facebookon minden valamire való cég jelen kell, hogy legyen, de már itt is túlzsúfoltság érezhető. Ráadásul a vállalatoknak nem csak egymással, de a felhasználók személyes kapcsolati hálójával és például hírességekkel is versenyezni kell. A gyors győzelmet kínáló stratégiák, mint például a vírusvideók, a Facebook oldalak és a Facebook Connect, vagy az értékes ajándékokat kínáló nyereményakciók már mind lejártak, vagy tiltottak már. És mint tudjuk az utóbbi kifejezetten nem megfelelő út a márka kapcsolatainak és asszociációinak kiépítésének elkezdésére.
 
Az okostelefonok rohamosan terjednek, hiszen az olcsó Androidos készülékek máris megelőzik számban az iPhone-okat és a Nokia-Windows Mobile együttműködésből származó telefonok megjelenésével egy új jelentős szereplő szállt a ringbe. A reklámozók szempontjából ez azt jelenti, hogy nem elég a továbbiakban frissített iPhone alkalmazásokkal előrukkolni. És még csak az okostelefon piacról beszéltünk, a táblagépekről és az okos TV-ket (azok a tévékészülékek, amikbe internetes és Web 2.0-ás alkalmazások vannak beépítve) nem is tárgyaltuk. A piacra dobás utáni első 9 hónapban négyszer több iPadet adtak el, mint iPhone-t a bemutatkozás utáni hasonló időszakban. Az egyszerű és rövidtávra szóló válasz erre a trendre az lenne, hogy táblagépekre is adaptáljuk az eddigi alkalmazásainkat. De az igazi változás nem a platformok milyenségében, hanem a fogyasztói magatartásban jelenik meg. A hosszú távú és tartós megoldás a vállalat üzleti modelljének ezekhez a magatartási változásokhoz való hozzáigazítása lenne.
 
Ezeken kívül ott van még a helyi üzletek kérdése is! A Groupon és a hozzá hasonló vállalkozások rövid idő alatt hatalmas birodalmakat építettek ki. De manapság egyre többet hallani a problémáikról és a sajtó a közeli becsődülésükről cikkezik. A helyi üzleteket nem kell még leírnunk, azonban az nyilvánvaló, hogy Facebookos kuponoknál és a Foursquare ajánlatoknál többre van szükség. Nem az ajánlataink közvetítésének a csatornáján, platformján múlik a siker, hanem kénytelenek vagyunk újragondolni az ügyfélmenedzsmentet és az üzleti modellt a helyi üzletek szempontjából.7
 
További trendek és részletek megtekinthetők angol nyelven a Kleiner Perkins Caufild & Byers „Legfontosabb mobil internetes trendek” elemzésében.
 
                                
Hogyan reagáljanak a cégek?
 
Erre nincs evidens válasz, de elsőként egy változási menedzsment stratégia kialakítása megfelelő lehet. A vállalatoknak ki kell alakítani (ha már van, ki kell igazítani) SoLoMo stratégiájukat a legújabb trendek alapján és meg kell győzni erről a teljes szervezetüket. Ha a szervezet minden tagja elkötelezett ez iránt, akkor könnyebb véghezvinni a változásokat, és nem fognak a belső ellenálláson megbukni.
 
Emellett a hangsúlyt a minőségi tartalom kialakítására kell fektetni. Már volt szó róla, hogy a platformok sebes fejlődésben vannak, de az érdekes és lebilincselő tartalom az, ami kiemel a tömegből és megragadja a fogyasztók figyelmét. Amint egy márka áttöri a figyelmi küszöböt bekerül a felhasználók párbeszédébe.8 Körítsünk remek történeteket a márkának, helyezzük egy univerzumban, közöljünk róla értékeket, ösztönözzük a közösségi párbeszédet, javítsunk a keresőoptimalizáltságon, bővítsük a márka jelenlétét és a relevanciáját, folyamatosan kínáljunk újabb szolgáltatásokat és mindez hűséges fogyasztókhoz és növekvő bevételekhez vezet majd.9
 
 
A vonat nem vár, de még nem késő felszállni!
 
Ahogy láttuk a SoLoMo szolgáltatások és alkalmazási lehetőségeik száma napról napra gyorsabban nő. Példának okáért a Near Field Communication chipek beépítése az okostelefonokba kibővíti majd a vásárláshelyi interakció lehetőségeit. De sosem késő felvenni a versenyt. Ahogy a Google ThinkMobile konferenciájának szlogenje is mondja: „It’s Not Too Late to Be Early.” – Még nincs késő korán kezdeni.
 
 
A szerző Nagy Dániel ( dnagy[kukac]oxymore-inc.com) :
A Budapesti Corvinus Egyetem Marketing mester szakának (rövidesen) végzős hallgatója. A cikket az Oxymore Inc. kreatív és digitális trend ügynökség munkatársaként készítettem és angol nyelven először a http://www.jeanchristophebonis.com oldalon jelent meg.

Szólj hozzá!

Címkék: solomo

A bejegyzés trackback címe:

https://marketintelligence.blog.hu/api/trackback/id/tr794105183

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.