HTML

Friss topikok


Marketintelligence

A remek Hallgatói esszék, dolgozatok, gondolatok olvasóinak száma kevés, DE az eszmei értékük magas! Emiatt hoztam létre eme blogot, hogy publicitást nyerjenek a kitűnő ötletek, megoldások! Mert a TUDÁS nem öncélú. A tudást megosztani ÉR! :) A csapat mögött: Bernschütz Mária, PhD.Elérhetőség: marketintelligence2010[kukac]gmail.com

Linkblog

Címkék

adatok (1) adblock (1) AdSense (1) AdWords (1) állat (1) állatcsatorna (1) alternatív (3) ambient (1) Apple (2) applikáció (1) asszociáció (2) attitűd (1) bankolás (1) blogolás (1) broadcast (1) buzz (1) civil (4) digitális (1) digitalizáció (2) dropon (1) ebook (2) ello (1) énmárka (4) etika. (1) Facebook (4) facebook (1) felhő (1) fesztivál (1) film (1) fogyasztó (1) fogyasztói magatartás (1) gamification (1) gerilla (3) Google (1) hilton (1) hologram (1) HTC (1) identitás (1) imázs (1) infokommunikáció (2) ingame advertising (1) interaktív (1) internet (3) internetgeneráció (1) ipm (1) IT biztonság (1) kereskedelmi márka (1) kereső (1) kiállítás (1) kiberbiztonság (1) kibertér (1) kockázat (1) közösségi (8) kritika (2) kutatás (2) live stream (1) lokációs (1) márka (4) marketing (4) marketingkommunikáció (10) MarketIntelligence (1) mém (1) mobilinternet (1) monopólium (1) motiváció (1) mozi (1) nagyképernyő (1) nonprofit (1) non spot (1) nyereményfelajánlás (1) okostelefon (2) oktatás (1) online media (3) optimalizáció (1) óvszer (2) PPC (1) product placement (2) rádió (2) reklám (3) reklámblokkolás (1) reklámstratégia (1) saját márka (1) sajtó (1) SEO (1) solomo (1) startup (1) streaming (1) szabadalom (1) szabás (1) szakdolgozat kivonat (2) személyes (1) személyesmarketing (2) személyre (1) sziget (1) szinkron (1) szlogen (1) szolgáltatás (2) szponzoráció (2) tartalommarketing (1) termékelhelyezés (2) tetoválás (1) tévé (1) time management (1) UGC (2) újmédia (3) ustream (1) válság (1) vendég (1) verseny (1) videójáték (1) video streaming (2) virtuális (1) vírus (1) webse (1) websorozat (1) zene (1) Zgeneráció (4)

Rádiózás - leírhatjuk a rádiót, mint médiapiaci szereplőt, vagy van esély a túlélésre?

2011.11.22. 14:53 Bernschütz

Az auditív tömegmédiumnak, a rádiónak jelenlétét és médiapiaci részesedését lebecsméreljük. Az internet megjelenésének tulajdonítjuk, hogy minden többi médium háttérbe szorult, sőt hajlamosak vagyunk úgy tekinteni azokra, mint áldozatokra. A televízió, rádió szerepe nem csak, hogy kisebb jelentőségű napjainkban a közvélemény szerint, hanem szinte leírjuk őket, és óriási mértékű hanyatló tendenciát társítunk hozzájuk. De vajon tényleg a rádiópiaci szegmens teljes eltűnése, a rádiózás abszolút visszaszorulása, és a piaci résztvevők küzdelme az életben maradásért figyelhető-e meg jelenleg, ebbe az irányba mutatnak-e a jelek? Sikerül-e, netán sikerült-e már az internetnek, mint tömegmédium óriásnak a rádiót teljes mértékben kiszorítania?

Hátrányos helyzetben


Miért van az, hogy a rádiókra, piaci pozíciójukat tekintve sajnálattal tekintünk? Erre a legkézenfekvőbb válasz az, hogy bár a médiafogyasztásból még mindig nagy arányt jelent a rádiózás, a reklámköltség hihetetlen alacsony. Tehát ez indokolja azt, hogy a rádiók nehéz helyzetben vannak, és bevételi oldaluk csekély. Jelenleg a teljes médiafogyasztás 35%-t a rádiózás teszi ki, a reklámköltésekből ellenben csak 5%-ban részesül. Ez a médium lakosságunk közel 80%-át eléri, és mégis kevés pénzből kell gazdálkodnia.
Természetesen, mint a gazdaság minden ágazata, a média piac is megsínylette a válságot, megérződött a médiumok fogyasztásán is. Ezt nagyban befolyásolta az is, hogy azok az üzletemberek, akik hajlandóak lennének a lakosság ilyen nagy arányú hányadának eléréséért pénzt befektetni, mind nehezebben nyitják ki a pénztárcájukat ilyen válságos időszakban.
De mindezek mellett, számos, a szegmensben specifikus ok nehezíti a rádiók helyzetét manapság.

Sláger, Danubius romjain Neo és Class
 

Elsőként tekintsük a Danubius és Sláger csatornák megszűnését. Piaci űr jelentkezett bizonytalansággal, és mindemellett nagyon alacsony piaci árakkal. Ennek az oka az volt, hogy a két rádió egymás alá kínálva árban végül meglehetősen alacsonyra pozícionálta azokat. Ebből pedig nehéz volt kitörnie az új rádiókkal tarkított piacnak, de az elmúlt két év, a bevezetésük óta igazolta, mennyire is sikeresen hozzák a formájukat a Neo és Class FM.

Ezt mutatja az augusztus végén készült felmérés eredménye is, a 15 évesnél idősebb korosztály esetében népszerűséget tekintve a Kossuth rádió után a Neo FM, majd a Class FM következik.
 

Bizonytalan állapotok

Ezek mellett a Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság (NMHH), az ORTT és az NHH feladatait átvevő hatóság felhalmozódott feladatai miatt a legtöbb rádió ideiglenes, 1-2 havonta meghosszabbított szerződéssel működik. Ellenben, reménykedésre ad okot, hogy Márton Dávid, a Rádió1 ügyvezetője szerint kisebb kockázati faktort jelent csak a bizonytalan és rövidebb időszak a frekvenciák birtoklását tekintően, szerinte a hirdetők célcsoportjaik elérésében ugyanúgy reklámoznak.

Harc összefogás helyett

Harmadik nehezítő körülmény a rádiók helyzetét tekintve az óriási versengés, amely köztük fennállt. Tisztán látszott ennek megléte e rádióhallgatottsági mérések eredményén. Minden rádió annak a kutatócégnek az adatát fogadta el helyesnek, amelyik őt hozta ki leghallgatottabb rádiónak. 2010 óta azonban két kutató cég közösen ad ki a fogyasztók és rádiók viszonyáról elemzést. Sikerült egyet érteni a hallgatottság mérés módszeréről. Maradéktalanul még ez sem tetszik minden rádiónak, de további megegyezési tanácskozások folynak.

Új tematizálódás

A rádiók hallgatottságának emelkedéséhez hozzájárult a piac tisztulása, azaz a tematizálódás.
A felmerülő nehézségek kezelése és legyőzése következtében a rádiók hallgatottsága idén júliusban már 150 ezer fővel nőtt az egy évvel ezelőtti állapothoz képest.  Ebben a hónapban a 15 év feletti teljes lakosság 72%át érték el, míg nyár előtt ez az arány csak még kedvezőbb volt, 90% körüli. A csatornák tematizálódása az elérendő célcsoportok különbözőségében található. Míg, ahogy már láttuk, a 15 év feletti teljes lakosság körében MR1-Kossuth Rádió, Neo FM, Class FM voltak nyáron a legnépszerűbbek, addig ez a fiatalabb korosztályokat tekintve másként alakult. A 15-49-es korosztályban a Neo FM, Class FM után a Rádió1 következik, és a Kossuth csak az ötödik helyre szorult vissza.

Internetet kihasználva

És végezetül hogy mi a helyzet az internet hatásával a rádiós piacon? Olyan közhely, mint hogy az internet hatására a rádió hallgatottsága csökken, majd el fog halni, nem igazán állja meg a helyét. Hiszen a rádió olyan piaci igényt hivatott kielégíteni, amelyet az online média nem képes. Például amikor a dugóban állunk az autóval, azonnal benyomjuk a rádiónkat, a nélkül talán valóban idegesen várakoznánk. Sőt az internetes közösségi portálokon keresztül a rádiók még hallgatókat is el tudnak érni. Mindemellett online felületet is ki tudnak alakítani az adók.


Fel a fejjel!


Panaszkodásra tehát semmi ok, a rádióhallgatottság emelkedik, s mivel a piac kezd letisztulni a két rádió eltűnése és az újabb rádiók megjelenése után, bízhatunk abban, hogy megmarad a rádiónak, mint médiumnak biztos piaci ereje. Ehhez elsődlegesen is a reklámköltésekből való részesedésnek kellene megközelíteni a médiafogyasztásra fordított időből való részesedést (ötöde nagyjából), s e mellett, mint ahogy Turi Árpád, a Class FM vezérigazgatója is nyilatkozott: "Abba kell hagyni végre a siránkozást, egyeztetni kell, helyre kell végre rakni a piacot és az egyes szereplőket" „

Szerző: Mozsár Szilvia, mosziszi[kukac]citromail.hu

 

Szólj hozzá!

Címkék: rádió

A bejegyzés trackback címe:

https://marketintelligence.blog.hu/api/trackback/id/tr133403561

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.