HTML

Friss topikok


Marketintelligence

A remek Hallgatói esszék, dolgozatok, gondolatok olvasóinak száma kevés, DE az eszmei értékük magas! Emiatt hoztam létre eme blogot, hogy publicitást nyerjenek a kitűnő ötletek, megoldások! Mert a TUDÁS nem öncélú. A tudást megosztani ÉR! :) A csapat mögött: Bernschütz Mária, PhD.Elérhetőség: marketintelligence2010[kukac]gmail.com

Linkblog

Címkék

adatok (1) adblock (1) AdSense (1) AdWords (1) állat (1) állatcsatorna (1) alternatív (3) ambient (1) Apple (2) applikáció (1) asszociáció (2) attitűd (1) bankolás (1) blogolás (1) broadcast (1) buzz (1) civil (4) digitális (1) digitalizáció (2) dropon (1) ebook (2) ello (1) énmárka (4) etika. (1) Facebook (4) facebook (1) felhő (1) fesztivál (1) film (1) fogyasztó (1) fogyasztói magatartás (1) gamification (1) gerilla (3) Google (1) hilton (1) hologram (1) HTC (1) identitás (1) imázs (1) infokommunikáció (2) ingame advertising (1) interaktív (1) internet (3) internetgeneráció (1) ipm (1) IT biztonság (1) kereskedelmi márka (1) kereső (1) kiállítás (1) kiberbiztonság (1) kibertér (1) kockázat (1) közösségi (8) kritika (2) kutatás (2) live stream (1) lokációs (1) márka (4) marketing (4) marketingkommunikáció (10) MarketIntelligence (1) mém (1) mobilinternet (1) monopólium (1) motiváció (1) mozi (1) nagyképernyő (1) nonprofit (1) non spot (1) nyereményfelajánlás (1) okostelefon (2) oktatás (1) online media (3) optimalizáció (1) óvszer (2) PPC (1) product placement (2) rádió (2) reklám (3) reklámblokkolás (1) reklámstratégia (1) saját márka (1) sajtó (1) SEO (1) solomo (1) startup (1) streaming (1) szabadalom (1) szabás (1) szakdolgozat kivonat (2) személyes (1) személyesmarketing (2) személyre (1) sziget (1) szinkron (1) szlogen (1) szolgáltatás (2) szponzoráció (2) tartalommarketing (1) termékelhelyezés (2) tetoválás (1) tévé (1) time management (1) UGC (2) újmédia (3) ustream (1) válság (1) vendég (1) verseny (1) videójáték (1) video streaming (2) virtuális (1) vírus (1) webse (1) websorozat (1) zene (1) Zgeneráció (4)

Fizetős on-line tartalom: Utolsó szalmaszál a minőségi újságírás számára?

2011.06.20. 19:31 Bernschütz

 

 

A minőségi újságírást nemcsak a bulvárlapok fenyegetik. Az internet könnyű – és ezáltal népszerű – lehetőséget nyújt az információk megszerzésére, még akkor is, ha azok igazságtartalma, színvonala sokszor megkérdőjelezhető. A nyomtatott sajtó szerepe rohamosan csökken, kérdés, mi módon lehet megteremteni a minőségi újságírás internetes formáját, mégpedig rentábilis módon. A fizetős on-line tartalomszolgáltatás talán az utolsó esélyt nyújtja a hiteles, minőségi újságírás számára.

Az on-line tartalomszolgáltatás térnyerése

A Gutenberg-éra, vagyis a nyomtatott formában megjelenő olvasnivaló élethalálharcot vív a túlélésért. A könyvkiadás ugyan – bár változó sikerrel – még bizonyos szegmensekben hasznot tud termelni, de jól látható a digitális eszközök előretörése, gondoljunk csak az egyre elérhetőbb árú táblagépekre. A jövő megjósolható: a digitális média szinte totális győzelmet arat, még akkor is, ha „olyan jó dolog egy új könyvet kézbe venni, illatát beszívni”. Az újságolvasásnak hagyományai vannak, életérzést és stílust sugároz, még napjainkban is. (Lásd Henri de Toulouse-Lautrec: Désire Dihau újságot olvas a kertben című képét.)

Köztudott, hogy a nyomtatásban megjelenő napilapok és folyóiratok sem tudnak meglenni hirdetési bevételek nélkül. Az internetes hirdetési piac 2010-től kezdve már felülmúlja a nyomtatott sajtó hirdetési bevételét.

Nyomárkay Kázmér, a magyar piacon vezető lapkiadó, a Sanoma Budapest igazgatója szerint a közéleti lapok 5-10 éven belül lehetetlen helyzetbe kerülnek, hacsak politikai célból valakik nem tartják életben azokat.

Új üzleti modell a minőségi újságírás megtartására: a paywall

Bár a nyomtatott média eladási számai világszerte évek óta és tendenciózusan csökkennek, az alkalmazott üzleti modellek lényegében változatlanul maradtak.

A legígéretesebb üzleti modellnek az úgynevezett „fizetési fal” (paywall) bevezetése tűnik. A financiális oldal mellett elgondolkodtató James Murdoch, a médiacézár Rupert Murdoch fiának véleménye is: „The only reliable, durable, and perpetual guarantor of independence is profit.” Vagyis, „A függetlenség egyetlen megbízható, tartós és folyamatos garanciája a profit” – állítja.

A New York Times 2011. március 28-tól részben fizetőssé tette on-line kiadását. A nyomtatott verzió egymillióra tehető előfizetője továbbra is ingyen juthat hozzá a digitális hírekhez, melyet egyébként a fizető szolgáltatás bevezetése előtt havonta mintegy 30 millióan böngésztek. Megjegyzendő, hogy a New York Times 2005-ben bevezetett korábbi hasonló szolgáltatását 2007 szeptemberében megszüntették, mert az üzleti modell nem vált be.

A visszaállítás mögött az a felismerés áll, hogy a minőségi tartalmat lehetetlen ingyen szolgáltatni. Az on-line szolgáltatás idei évre meghirdetett tarfái függnek attól, hogy milyen eszközzel csatlakozik az olvasó az internetre (havonta az első 20 cikk elérése ingyenes): okostelefon esetén havi 15$, az iPad használata mellett havi 20$ az előfizetési díj. Az előfizetés első négy hetére egységesen 99 cent a kedvezményes tarifa (lásd az ábrát).

A fizetős on-line tartalomszolgáltatás terjed. A Financial Times, a szlovákiai Piano rendszer vagy az osztrák WirtschaftsBlatt pozitív példának számít. Már most látszik, hogy a fizetős on-line médiumoknak egymással is meg kell küzdeniük, mégpedig nem csak a tartalom vonatkozásában, hanem a potenciális felhasználók megnyerésében, vonzó ajánlatok kínálatával is. Jellegzetesnek vehető a Financial Times kínálati csomagja, az éves előfizetés melletti viszonylag alacsony heti árak, az egyes előfizetési kategóriák pontos megadása.

A paywall esélyei

A „fizetési fal” (paywall) bevezetése természetesen kockázatos kezdeményezés. Nemcsak arra gondolunk, hogy a hackerek megtalálják a fizetési fal réseit, vagy – ahogy az már meg is történt – például a Twitteren keresztül valaki megosztja a Times anyagok linkjeit, hanem arra is, hogy az on-line tartalomszolgáltatások igen sérülékenyek, sokkal egyszerűbben lehet egy másik weboldalra kattintani, mint egy másik napilapot vagy folyóiratot megvenni. Az IWIW-láz például viszonylag hamar lecsengett, helyét – többek között – a Facebook vette át.

Ugyanakkor nem szabad elfeledkezni a potenciális lehetőségekről sem. A paywall egyrészt közvetlen módot nyújt az előfizetők adatainak begyűjtésére, és azokat felhasználva, a velük folytatott közvetlen kommunikációra. Az sem elhanyagolható szempont, hogy a minőségi on-line szolgáltatás eszköz lehet új fogyasztói rétegek eléréséhez a kiadók számára. Könnyen elképzelhető, hogy például olyan fiatalok, akiknek sohase jutott volna eszükbe New York Times, vagy Financial Times folyóiratot vásárolni, hajlandók a megbízható, értékes információkért akár előfizetési díjat is fizetni, ha azok az általuk kedvelt (digitális) csatornákon keresztül jutnak el hozzájuk.

A paywall kétélű fegyver. Egyik oldalról fennáll a veszély az olvasók akár egy jelentős részének elvesztésére, de arra is van esély – különben a legnevesebb kiadók nem mozdultak volna el ebbe az irányba – hogy az új értékesítési modell igen jelentős üzleti lehetőségeket rejt magában.

A hazai olvasók egy része (még?) hajlandó a nyomtatott sajtóért pénzt kiadni. Figyelembe véve a magyar nyelv szűk hatókörét, meglepően nagyszámú napilap és folyóirat található az újságosbódék kirakatában. A vásárlási kedv azonban – egyelőre – nem terjed ki a rohamosan fejlődő on-line tartalomszolgáltatásra. Kérdés, mennyi ideig tudják még a hirdetések a digitális szolgáltatókat eltartani.

Quo vadis minőségi újságírás?

A hiteles, minőségi újságírás küzdelme – semmi esetre se nevezzük haláltusának – egyelőre bizonytalan kimenetelű. Csak remélni tudjuk, hogy a fizetős on-line tartalomszolgáltatás bevezetése – esetleg más, most még talán nem látható módszerrel kombinálva – egy, a minőségi újságírás háttérbe szorulását jelentő, rossz irányba tartó trend visszafordulásának kezdetét jelenti.


Szerző: Monostori Judit,  judit.monostori9[kukac]gmail.com

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://marketintelligence.blog.hu/api/trackback/id/tr193001074

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.