MarketIntelligence teambuilder összejövetel fókuszában a "business coach" fogalom tisztázása állt. Mivel a csoportban nemcsak végzős, végzett hallgatók vannak, hanem már több éve dolgozó menedzserek is, ezért a résztvevők közül többen már megfogalmazódtak azok a problémák, amelyekkel a business coach, avagy a life coach foglalkozik.
A Coaching Team Kft céget három igen motivált, energikus, gyakorlott coach alapította. Először bevezetett minket a coaching témakörbe Lerf Andrea, ki közel 10 évet foglalkozott termék- és márkamenedzseléssel, mely során munkáját többször támogatta coach, aztán váltott és átült az asztal másik oldalára, és most már ő kísér másokat. Az Ő területei stresszkezelés, asszertivitás, időgazdálkodás, kismamák reintegrálása.
A coacholás alatt olyan alapvető kérdéseket tesznek fel az ügyfélnek, amelyek elsősorban az ügyfélre fókuszálnak és NEM egy cég, tulajdonos érdekeire. Saját meghatározásuk szerint a business coach:
A business coaching általában az üzleti dilemmákból eredő problémákat hivatott megoldani, de akár különféle készségek elsajátításán is sokat lendíthet.
Amennyiben felsővezetőkkel dolgozunk, executive coachingról beszélünk. Ez esetben a felsővezetőkkel történő 'személyi edzésről” van szó, jellemzően stratégiai kérdések, változásmenedzsment, és különböző vezetői dilemmák jelentik a témát.
Business coaching során vezetőkkel, középvezetőkkel, menedzserekkel, vállalkozókkal foglalkozunk, a téma a karrier coachingtól a skill coachingig sokféle lehet. Dolgozhatunk a vezetői alapkészségek fejlesztésén (motiválás, csapatépítés, delegálás, döntéshozatal, szervezés, kommunikáció stb), hogy a későbbiekben azokra bátran építkezhessenek, de lehet a téma a stressz kezelése, az énmárka fejlesztése és a karriermenedzsment is, stb.
Bite Barbara, már nagyon fiatalon, 25 évesen, több mint 100 alkalmazottat irányított. Élsportolói múltja megadta neki azt az energiát és kötelességtudatot, amellyel korábban a vállalatok érdekeit képviselte. Így nagyon korán találkozott azokkal a menedzseri problémákkal, amelyekkel ma már mint coach foglalkozik. Ő a prezentációjában a fiatal vezetők problémáival foglalkozott. Rámutatott arra, hogy milyen alapvető mozgatórugói vannak egy menedzsernek (fókusz, motiváció), és melyek azok a hívószavak, amelyekkel a munkaadók többletmunkára "késztetik" a munkavállalókat.
Majd csoport-coachingon vettünk részt, így a kaptunk ízelítőt a coachingolás folyamatából, valamint kiscsoportokban egy-egy coach segítségével, és útmutatásával vezetői tulajdonságokról gondolkodtunk, és tűztük ki a saját céljainkat.
Vass Andrea befejezésül a perszonal brandingről beszélt, az én-márkáról. Ő marketingkommunikáció területén, ezen belül is a reklámiparágban dolgozott több mint 15 évig, ebből 11 évig vezetőként. Gyakorlatot szerzett, többek között a vezető, döntéshozó, ötletelő, szervező, tárgyaló és ügyfélkapcsolatos szerepekben. A karriertervezésben nagyon fontos előre tudni a céljainkat, azt, hogy ismerjük meg magunkat, tudjuk, hogy mit sugárzunk, mi a márkánk. Arra kérdésre, hogy ki érzi, hogy van saját énmárkája, nem sokan tettünk fel a kezünket, azonban hogy kinek van különleges élménye egy márkával, arra már sokkal bátrabban válaszoltunk. A márkaválasztásaink sokat elárulnak rólunk. Ott vannak mögöttük a választásunkat motiváló értékeink és a gondolkodásunk. Amit más márkákban becsülünk, sokszor mi is azt nyújtjuk az ügyfeleinknek. Hozzátette, hogy a jó vezetőt az embereknek magukból kell eredeztetniük, kifejleszteniük, nem különféle könyvekből, vagy viselkedés mintázat másolásból.
A gyakorlatok és prezentációk után számos kérdés merült fel a coachinggal kapcsolatosan, többek közt a szakmai és a magánélet "szentségéről" kérdeztek, azaz, hogy a coach kérdéseivel gyakran túllépi a munkahely légkörét, így nem biztosított az információáramlás, hiszen talán öntudatlanul fontos információkat adnak ki az ügyfelek. Válaszul Barbara megnyugtatott minket azzal, hogy a coach titoktartást köt az ügyfelével. A coaching folyamat lényege egy közösen kitűzött cél elérése. A cél nem feltétlenül a személyiség változásával írható le, hanem egyfajta viselkedésmintázat változásával, és az időtáv is előre meghatározott.
Megragadt bennem egy mondat: "A személyes márka tartalma az, amit akkor mondanak, mikor kiléptél a szobából."
Nagyon szépen köszönjük a Coaching Teamnek a prezentációkat! Remélem hamarosan ismét találkozunk!
FŐ BUSINESS COACHING TERÜLETEINK:
Karriertervezés, karrierváltás, személyes márka / énmárka építése
Vezetői készségek és vezetői stílus fejlesztése
Önbizalom és asszertivitás
Középvezetők fejlesztése
Problémamegoldás és döntéshozatal
Munka-magánélet egyensúly, stresszmenedzsment
A folyamat kerete:
A coaching folyamat heti rendszerességgel, 5 alkalomból áll.
Egy coaching ülés időtartama 2x1,5 óra.
A csoport létszáma 4-8 fő.
Az egyéni coaching esetében a következő:
coaching folyamat: 5-10 alkalom, 1-2 heti gyakorisággal
1 coaching ülés időtartama: 1-1,5 óra
Mi a résztvevő haszna?
A résztvevő a folyamat végeztével, a helyzetét és lehetőségeit körbejárva, nagyobb önismerettel, az adott témához kapcsolódó akcióterv birtokában, a korábbinál tudatosabban fogja tudni a munkahelyi kihívásait kezelni.