A world wide web kialakulásával, és az internet dinamikus növekedésével, fejlődésével együtt megszületett egy generáció, akiknek ez a fejlődés már nem különleges, sokkal inkább elvárt.
A legtöbb cég mára már szintén belátta, hogy a hagyományos, megszokott (offline) eszközökkel és módszerekkel nem lehetséges a kívánt hatékonysággal elérni a célcsoportjukat. Kiváltképp igaz ez, ha a fiatalokhoz szeretnének szólni.
Lehetnek azonban a hagyományosnak nevezett online marketing eszközök között is olyanok, amik nem érnek kívánt célt.
Személyes környezetemben azt tapasztalom, hogy évről évre nő azok száma, akik panaszkodnak az interneten őket elérő hirdetésekre, bosszantónak találják azokat. Sokkal inkább zavarónak, mint sem hasznosnak találják ezeket a hirdetéseket.
Azonban nem feltétlenül jelentenének problémát pusztán a hirdetések bosszantó tulajdonságai, hiszen ki nem panaszkodik időről időre például a televíziós reklámokra is. A problémát sokkal inkább az jelenti, hogy míg az offline hirdetéseket nincs lehetőség elkerülni, az online hirdetések, a banner hirdetések esetében ez minden további nélkül, egyre könnyebben megtehető.
A fiatal internethasználók pedig beleszülettek abba, hogy ma már sok mindent, így az internetet is saját igényeinek megfelelően alakítani tudják. Azzal azonban, hogy ezt megteszik, olyan eszközöket vesznek ki a hirdetők, a cégek és azok marketingesei kezéből, ami igen nagy lehetőségeket rejt(ett) magában.
Témaválasztásomat első sorban pontosan ez indokolta, hogy a mélyére nézzek az így kialakult problémáknak, és a hirdetésblokkolási tendencia folytatódásával járó negatív következményeknek és hatásoknak.
A kutatásom központjában pedig a Z generáció áll, ugyanis bár minden generáció eltér a megelőzőtől, azonban az Y, de legfőképp a Z generációk esetében az eltérés sokkal szembe tűnőbb, mint a korábbiakban. Különös figyelmet kell szentelni nekik, hiszen ők adják nem csupán a jövő vásárló erejét, de a jelen fogyasztásra is komoly hatással bírnak, bírhatnak.
Azt gondolom, hogy minden kommunikáció során fontos, hogy úgy fogalmazzuk meg gondolatainkat, hogy a hallgatóság számára befogadható legyen. Az értékesítési kommunikáció során azonban még nagyobb jelentőséggel bír az, hogy a célcsoportunk meghatározása után, releváns és befogadható módon is szóljunk.
A Z generáció esetében nem elegendő azt figyelembe vennünk, hogy fiatalokhoz beszélünk, tekintettel kell lenni a világ fejlődésével tapasztalható gondolkodás béli különbségekre is.
Egyszerre kell tehát megérteni a fiatalokat, és a fejlődő technikai hátteret. Nem lehetséges eredményesen megszólítani őket anélkül, hogy megértenénk a gondolkodásukat, és azt a világot, amiben felnőnek. Meg kell érteni azt, hogy hogyan használják az internetet, mi van és mi nincs hatással rájuk, mit látnak szívesen, és mit kevésbé. Tudomásul kell venni, hogy ma már csak az a hirdetés fog célt érni, különösen a Z generációnál, ami számukra is elfogadható. Ehhez azonban először is meg kell érteni, hogy mi az, ami elfogadhatatlan számukra, mit tesznek ezek ellen, és ki kell deríteni, hogy van-e lehetőség bármit is tenni a következmények elkerülésére.
A kutatásom eredményei a Z generáció hirdetésekhez és hirdetésblokkolókhoz való viszonyát tekintve egyaránt megdöbbentő és elgondolkodtató. (Bár fontosnak tartom hangsúlyozni, hogy a minta nem reprezentatív, és nem tükrözi teljes bizonyossággal a Z generáció hirdetésekhez és hirdetésblokkolókhoz való viszonyát, mégis a kapott eredmények mentén megállapítható, hogy olyan problémákkal állunk szemben, ami nem tűr halasztást.)
A hirdetésblokkolók népszerűsége vitathatatlan a 14-21 éves korosztály körében. Nem elég, hogy a megkérdezettek 63,7%-a ismeri a hirdetésblokkolókat, 53,5%-uk használja is valamilyen formában, 15,7%-uk pedig már mobilon is.
Mivel e korosztály számára különös befolyással bír ismerőseik, kortársaik véleménye és tanácsai, ezért kiemelt fontossággal bírhat az internet használati szokásaik feltérképezése. Az eredményekből egyértelműen kiderül, hogy leginkább az ismerőseiktől hallva, vagy valahol olvasva értesültek a hirdetésblokkolás lehetőségéről. Fontos megállapítás tehát, hogy a szájhagyomány útján egyre nagyobb népszerűségnek örvendő hirdetésblokkoló-használat komoly problémát jelent a fiatalok körében is, és mint végül láthatjuk, még komolyabbat, mint átlagban tekintve a lakosságra. (Az IAB Hungary kutatása szerint a magyar internethasználók – csupán? - 13,5%-a használ hirdetésblokkolót.)
Egyértelműen elfogadhatjuk azt a tényt, hogy a válaszadók leginkább zavarónak és idegesítőnek tartják az internetes hirdetéseket, és nagy számban blokkolják is azokat. Fontos azonban, hogy akik nem használnak blokkolót, ők is közel 88%-ban idegesítőnek tartják az internetes reklámokat, ami könnyen eredményezheti, hogy körükben köszönthetjük a jövő hirdetésblokkoló felhasználóit.
A kutatásom során nagy figyelmet fordítottam arra, hogy felderítsem, melyek azok a hirdetés típusok, amik egyáltalán nem, és mik a leginkább elfogadhatóak a 14-21 éves korosztály számára. Talán nem túl meglepő módon a válaszadók 45%-a szerint az interstitial a legkevésbé elfogadható hirdetési forma.
Kérdés, hogy ez a korosztály meggyőzhető-e arról, hogy ne használjon hirdetésblokkolót, vagy fizetne-e azért, hogy hirdetések nélkül élvezhessék a tartalmat. Sajnos egyik kérdésben sem kecsegtetnek túl sok jóval a kapott válaszok.
A kutatott téma személyes érdeklődésemen túl azt gondolom, hogy a marketing szakma számára is kiemelt fontossággal bír, hiszen nem mindegy, hogy a befektetett munka milyen eredményeket hoz, hoz-e egyáltalán eredményt hosszú távon is.
Úgy gondolom, és a kutatásom eredménye is erre mutat rá, hogy mára megkerülhetetlen témává vált tehát a hirdetésblokkolók használata. Nem lehetséges tovább várni, nem lehetséges azt várni, hogy magától megoldódjon ez a probléma, hiszen akár a személyes környezetünkben körbe tekintve is tapasztalhatjuk, hogy egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek a blokkolók. Ahogyan a kutatásom rámutatott, a Z generáció körében ez különösen nagy probléma, és a szóbeszéd által folyamatosan válhat egyre nagyobb körben ismert, használt és szeretett eszközzé. A jövőben (vagy talán már a jelenben is) pedig egyre inkább kerül megszólításra a Z generáció, hiszen ők a jövő felnőttjei, így egyre inkább a jövő marketing célpontjai is. Ráadásul látható, hogy minél idősebb tagja valaki az említett generációnak, annál inkább használ blokkolót.
A Z generációs fiatalok azonban különleges célcsoportnak számítanak már most, és számos egyedi tulajdonságukat illetően különleges célcsoportnak fognak számítani a jövőben is. Ahogyan a hirdetésekhez és hirdetésblokkolókhoz való hozzáállásukat vizsgáló kutatásom is rámutat, különleges a viszonyuk ezen eszközökkel is, az „átlag” internet felhasználóhoz képest jóval nagyobb számban használnak blokkolókat.
Ha az okokat szeretném feltárni, a leginkább szembetűnő tehát, hogy milyen komoly mértékben zavarják sőt, idegesítik őket az interneten látható bannerhirdetések, különösen a nagyméretű, nem bezárhatók. Véleményem szerint érdemes lehet további kutatásokat végezni a témát illetően, ahol fontosnak tartom vizsgálni a zavaró banner típusokon túl azt is, hogy milyen számban elfogadhatók a hirdetések a felhasználók számára. Meggyőződésem ugyanis, hogy a hirdetések bár könnyen lehet, hogy zavarók és idegesítők, mégis azok száma az, ami nagyobb mértékben befolyásolja a hirdetésblokkolók használatát. Gondoljunk ismét a televíziós reklámokra. Mindenki környezetében a tv reklámok kapcsán is egyre többet hallani, hogy mennyiségük elképesztően bosszantó mértéket öltött, aminek következménye, hogy aki teheti, áttekeri a reklámot, vagy elkapcsol másik csatornára. A probléma tehát nem pusztán online területen ismert, de mérhető anyagi bevételkiesést ezen a területen okoz. Ez a fajta személyre szabás az, ami a világban egyre nagyobb népszerűségnek örvend, hiszen mindenki szereti úgy élvezni az általa fogyasztott médiát, ahogyan számára élvezetes. Véleményem szerint a Z generációnál, akik ebbe a személy- és egyéniségközpontú világba születtek és itt cseperednek, ez a fajta saját igényre szabás nem csupán elérhető, hanem alkalmazott tudás is.
Ha a Z generációsokat kívánja valaki megcélozni hirdetésével, törekedni kell arra, hogy ne váljon idegesítővé a megszólítás módja és mikéntje, hiszen mint látható a kutatásomban, a megkérdezett Z generációs fiatalok könnyen és nagy számban válnak hirdetésblokkolót használókká. Nem elhanyagolható tényező a hirdetésblokkolóknak az egymás között szájról szájra terjedő népszerűsítése.
A Z generációt és az ő internet használati szokásaikat tekintve nem hagyható figyelmen kívül az okostelefonok használata, az állandó online jelenlét, és az okostelefon internetezéshez való előtérbe kerülése az egyéb számítástechnikai eszközökkel szemben. Ha a hirdetésblokkolókkal kíván valaki harcba szállni, nem elegendő „nagy képernyőn” megtenni ezt, hiszen ma már elérhetőek blokkolók mobiltelefonra is. Ha pedig azt vesszük figyelembe, hogy a Z generáció első sorban okostelefonról internetezik, akkor elkerülhetetlen az ezen eszközre való hirdetések felhasználók számára való optimalizálása is.
Merész gondolat lehet részemről, mégis úgy vélem, hogy a mobiltelefonok esetében még könnyen lehet nyerni a hirdetésblokkolókkal szemben. Bár fontos a hirdetésblokkolók elleni harc a számítógépeken is, már most figyelembe kell venni a mobiltelefonokat is annak ellenére (vagy talán épp azért), mert akinek eszébe jut számítógépén hirdetésblokkolót használni, annak eszébe fog jutni előbb-utóbb okostelefonján is. megállítható folyamatnak tartom ezt, hiszen ha sikerül kordában tartani a mobilon történő hirdetések számát és minőségét, akkor nem fog felmerülni az igény azok blokkolására. Ez egy olyan megoldás, amivel kutatásom alapján úgy tűnhet a desktopokon és laptopokon, különösen a Z generáció körében kis túlzással állítható, hogy „elkésett” a szakma.
Személy szerint úgy gondolom, hogy a hirdetésblokkolók elleni harc legfontosabb indítéka nem az eltűntetett hirdetések során kiesett bevétel, sokkal inkább az analitikai eszközök akadályoztatása. Olyan előny az analitika, ami az online marketing során számtalan lehetőséget rejt. Olyan lehetőségeket is, amivel nem pusztán a cégek, hanem a látogatók számára is előnyök születnek, hiszen pont a kívánt személyre szabottság az, ami megfelelően képes így kialakulni.
A probléma tehát (sajnos) adott, már csak a megfelelő megoldásokat kell megtalálni az elindult folyamat megállítására, vagy legjobb esetben visszafordítására is.
Szerző: Baranyi-Fenyő Georgina, Edutus Főiskola, Felnőttképzési Akadémia,
Online marketing szakirány, fenyo.georgina@gmail.com
Konzulens: Bernschütz Mária, PhD.