HTML

Friss topikok


Marketintelligence

A remek Hallgatói esszék, dolgozatok, gondolatok olvasóinak száma kevés, DE az eszmei értékük magas! Emiatt hoztam létre eme blogot, hogy publicitást nyerjenek a kitűnő ötletek, megoldások! Mert a TUDÁS nem öncélú. A tudást megosztani ÉR! :) A csapat mögött: Bernschütz Mária, PhD.Elérhetőség: marketintelligence2010[kukac]gmail.com

Linkblog

Címkék

adatok (1) adblock (1) AdSense (1) AdWords (1) állat (1) állatcsatorna (1) alternatív (3) ambient (1) Apple (2) applikáció (1) asszociáció (2) attitűd (1) bankolás (1) blogolás (1) broadcast (1) buzz (1) civil (4) digitális (1) digitalizáció (2) dropon (1) ebook (2) ello (1) énmárka (4) etika. (1) facebook (1) Facebook (4) felhő (1) fesztivál (1) film (1) fogyasztó (1) fogyasztói magatartás (1) gamification (1) gerilla (3) Google (1) hilton (1) hologram (1) HTC (1) identitás (1) imázs (1) infokommunikáció (2) ingame advertising (1) interaktív (1) internet (3) internetgeneráció (1) ipm (1) IT biztonság (1) kereskedelmi márka (1) kereső (1) kiállítás (1) kiberbiztonság (1) kibertér (1) kockázat (1) közösségi (8) kritika (2) kutatás (2) live stream (1) lokációs (1) márka (4) marketing (4) marketingkommunikáció (10) MarketIntelligence (1) mém (1) mobilinternet (1) monopólium (1) motiváció (1) mozi (1) nagyképernyő (1) nonprofit (1) non spot (1) nyereményfelajánlás (1) okostelefon (2) oktatás (1) online media (3) optimalizáció (1) óvszer (2) PPC (1) product placement (2) rádió (2) reklám (3) reklámblokkolás (1) reklámstratégia (1) saját márka (1) sajtó (1) SEO (1) solomo (1) startup (1) streaming (1) szabadalom (1) szabás (1) szakdolgozat kivonat (2) személyes (1) személyesmarketing (2) személyre (1) sziget (1) szinkron (1) szlogen (1) szolgáltatás (2) szponzoráció (2) tartalommarketing (1) termékelhelyezés (2) tetoválás (1) tévé (1) time management (1) UGC (2) újmédia (3) ustream (1) válság (1) vendég (1) verseny (1) videójáték (1) video streaming (2) virtuális (1) vírus (1) webse (1) websorozat (1) zene (1) Zgeneráció (4)

Dávid és Góliát- megöli a Google az újságokat?

2015.02.27. 14:06 Bernschütz

"Az most már a mi pénzünk"- reagálta a Google egykori vezérigazgatója, Eric Schmidt arra a vádra, miszerint a cége kiforgatja minden pénzéből a sajtót. Search Engine Optimization, PPC, AdWords, AdSense- ezek segítségével nyomja le az online és print médiumokat a keresőóriás. A magyar hirdetési piacon is egyre nagyobb szerepet vállal a Google.

 

Hetven százalékos növekedés: 2008 óta ennyivel nőtt az online termékek reklámköltése, míg a print médiumokban a felére esett ez az összeg a gazdasági válság óta. Így nem csoda, ha egyre több hirdető fordul az online piac felé. Egy online reklám lehet egy idegen oldalon elhelyezett banner, egy hírlevél, egy Google AdWords vagy egy Google AdSense, vagy akár Facebook hirdetés is. Mindegyiknek az a célja, hogy növelje az oldal látogatottságát, bevételt generáljon. Az online reklám megoldásokban legjobb a keresőóriás, a Google. Magyarországon különösen nagy szerepet játszik, hiszen itt nincs jelen se a Yahoo se a Bing, így egyedül, monopolhelyzetben uralja a reklámpiacot. A hirdetéseivel hatást gyakorol az online és nyomtatott médiumokra is: a Google évi hétmilliárd dollárhoz juttatja a különféle tartalomkészítőket, és havonta hatmilliárd látogatót hoz az online médiumoknak. Mégsem rajonganak érte túlzottan a tartalom előállítók: sokan félnek, hogy a Google elszívja a hirdetőket olcsóságával és előrehaladott kiszolgálási technikájával. Másoknak - például Rupert Murdoch médiamogulnak az a baja, hogy a Google híraggregátora nem volt hajlandó listázni a fizetős cikkeit.

tisza1.png1. ábra A legfontosabb fogalmak az online marketingben

A Google hirdetési formái 

Az óriáscég szöveges reklámok mellett, videós hirdetéseket és bannereket ajánl a hirdetni vágyóknak. Ugyanakkor a Google mindenhol helyet kínál a hirdetéseknek: a Youtube-on, Gmailen, de még a Google Maps-en is. Ez az úgynevezett AdWords szolgáltatás, ami PPC alapon működik: Pay-Per-Click- azaz akkor fizet a hirdető, ha valaki rákattint a hirdetésére. Ebben a hirdetési formában a teljes bevétel az óriáscéghez vándorol.

A másik lehetőség az AdSense: itt az egyes tartalomszolgáltatók a Google szervezett hirdetéseit helyezik el a saját felületükön. Ebben az esetben a Google osztozik a  bevételen a tartalomszolgáltatóval, ami lehet blog, vagy online híroldal is. 

Jobb feltételek 

Ez az, amivel a Google annyi hirdetőt vonz magához: bárki feladhat egy hirdetést, nem kell érte fizetni. Csak akkor és csak annyit, amikor és ahányszor kattintanak rá, ráadásul egy limitrendszer segítségével a hirdető szabályozhatja, hogy mennyit hajlandó egy Így azok a kis- és középvállalkozások is hirdethetnek, akiknek nincs pénzük marketingre. De kattintásban nem lehet jól mérni a hatékonyságot- inkább abban, hogy hányan veszik észre a terméket a boltban, vagy hányan veszik le a polcról, rendelik meg az internetről.

Amellett, hogy nagyon olcsó hirdetni, a Google másik nagy előnye, hogy targetált elérést kínál a hirdetőknek. A cég a felhasználó levelezéséből, vagy keresési előzményeiből könnyen megtudhatja, mi érdekli a felhasználót, és eszerint dob fel reklámokat és hirdetéseket. Ha például síeléshez nézeget valaki felszerelést, a Google a levelezésénél, YouTube videók előtt síeléshez kapcsolódó reklámokat kínál a felhasználónak. Ez az AdWords mellett az AdSense reklámozási forma esetében is megtalálható: így mindenki más reklámokat talál majd az általa látogatott híroldalon. Az online tartalom előállítóknak természetesen jobban megéri, ha maguk adhatják el felületüket, de a hirdetők gyakran hirdetnek az olcsó és változatos formákat kínáló Google-nél. Magyarországon a legóvatosabb becslések szerint az online reklámokra költött 36 milliárd forintnyi összeg közel 30 százaléka vándorol a keresőóriáshoz; egyes becslések ezt 50 százalék közelire teszik.

tisza2.png2. ábra Így működik a Google reklámozási stratégiája

Fred 1000 dollárt fizet a Google-nek, aki Jane oldalát találja a legmegfelelőbbnek, hogy elhelyezze Fred hirdetését. A cég 700 dollárt fizet Jane-nek a reklám elhelyezésért 300 dollárnyi profitot szerezve ezzel (a példa innen).

 

Nem minden fenékig tejfel

Persze a Google sem lehet tökéletes: a szakértők szerint a keresőóriás egyáltalán nem hatékony egy vállalat imázsának kiépítésében. Egy cég vagy vállalat figyel a brandépítésre is: ilyenkor fontos számukra, hogy valamilyen tartalmi közegben jelenjenek meg- mivel a Google nem állít elő tartalmat, így más médiumokhoz fordulnak hirdetésért. A médiatulajdonos a saját oldalán megjelenő AdSense típusú hirdetések szöveges fajtáját engedi csak megjelenni, hiszen a bannerek (display hirdetések) a saját oldalukon értékesített reklámok versenytársai lennének.

Így működik Magyarországon

Az online reklámköltés 30-50 százalékát a Google teszi ki, és fokozatosan egyre nagyobb szerepet vállal. A kicsi kereslet és kevés hirdető mellett a Google-t a magyar adózási rendszer is segíti az egyre nagyobb szerepvállalásban. Az új reklámadó törvény célja a Facebook és a Google megadóztatása volt, ám a Google nem ott fizeti az adót, ahol a szolgáltatást nyújtja, hanem az alacsony adókulcsú Írországban, a cégóriás helyett így a megrendelő fizet. Persze nem csak Magyarország esetében történik így: a Google szinte az összes nemzetközi kirendeltségéről Írországba irányítja a bevételeit. Ügyesen kihasználva a törvényi kiskapukat a cég 15,5 milliárd dolláros bevétele után mindössze 17 millió dollárnyi adót fizetett be, ami alig egyezrelékes adókulcs.

A Google tehát sokkal jobb feltételeket és változatosabb stratégiákat kínál a hirdetőknek (tulajdonképpen bárkinek, hiszen a keresőcégnek hála minimális pénzösszeg elég a marketinghez). Olcsóbb, változatosabb, könnyebben elhelyezhető. De a tartalom előállító oldalak továbbra sem hagyják magukat: a brandépítésben még mindig verhetetlenek.

Hogy a Google tényleg taszít egyet a haldokló print és online médiumok reklámozási stratégiáján, még nem tudni. Az viszont biztos, hogy Hollandiában már a keresőóriás a legnagyobb hirdetésértékesítő.

tisza3.jpg3. ábra Ördög vagy angyal?

 

 Szerző: Tiszai Orsolya, ELTE BTK Média mesterszak

 

Linkgyűjtemény:

http://magyarnarancs.hu/riport/google-sajto-hirdetesi-piac-86881

http://www.origo.hu/gazdasag/20140905-igy-nem-fizet-facebook-adot-a-facebook.html

http://index.hu/tech/2013/09/30/egy_ezrelek_adot_fizet_a_google/

http://longhand.hu/keresomarketing/ppc-hirdetesek.php

http://www.googleoptimalizalas.com/google-adwords/

http://www.rgstudio.hu/online-marketing/ppc-hirdetesek

http://seo.balladium.hu/google-keresooptimalizalas/

http://dunder.hu/internet/hiraggregator-optimalizalas/

http://www.businessinsider.com/eric-schmidt-tells-rupert-murdoch-to-shut-up-2009-12

http://www.google.com/ads/new/

http://fitsmallbusiness.com/advertise-on-google/

 

Szólj hozzá!

Címkék: kereső optimalizáció Google SEO AdWords PPC AdSense reklámstratégia

A bejegyzés trackback címe:

https://marketintelligence.blog.hu/api/trackback/id/tr677225203

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása