HTML

Friss topikok


Marketintelligence

A remek Hallgatói esszék, dolgozatok, gondolatok olvasóinak száma kevés, DE az eszmei értékük magas! Emiatt hoztam létre eme blogot, hogy publicitást nyerjenek a kitűnő ötletek, megoldások! Mert a TUDÁS nem öncélú. A tudást megosztani ÉR! :) A csapat mögött: Bernschütz Mária, PhD.Elérhetőség: marketintelligence2010[kukac]gmail.com

Linkblog

Címkék

adatok (1) adblock (1) AdSense (1) AdWords (1) állat (1) állatcsatorna (1) alternatív (3) ambient (1) Apple (2) applikáció (1) asszociáció (2) attitűd (1) bankolás (1) blogolás (1) broadcast (1) buzz (1) civil (4) digitális (1) digitalizáció (2) dropon (1) ebook (2) ello (1) énmárka (4) etika. (1) Facebook (4) facebook (1) felhő (1) fesztivál (1) film (1) fogyasztó (1) fogyasztói magatartás (1) gamification (1) gerilla (3) Google (1) hilton (1) hologram (1) HTC (1) identitás (1) imázs (1) infokommunikáció (2) ingame advertising (1) interaktív (1) internet (3) internetgeneráció (1) ipm (1) IT biztonság (1) kereskedelmi márka (1) kereső (1) kiállítás (1) kiberbiztonság (1) kibertér (1) kockázat (1) közösségi (8) kritika (2) kutatás (2) live stream (1) lokációs (1) márka (4) marketing (4) marketingkommunikáció (10) MarketIntelligence (1) mém (1) mobilinternet (1) monopólium (1) motiváció (1) mozi (1) nagyképernyő (1) nonprofit (1) non spot (1) nyereményfelajánlás (1) okostelefon (2) oktatás (1) online media (3) optimalizáció (1) óvszer (2) PPC (1) product placement (2) rádió (2) reklám (3) reklámblokkolás (1) reklámstratégia (1) saját márka (1) sajtó (1) SEO (1) solomo (1) startup (1) streaming (1) szabadalom (1) szabás (1) szakdolgozat kivonat (2) személyes (1) személyesmarketing (2) személyre (1) sziget (1) szinkron (1) szlogen (1) szolgáltatás (2) szponzoráció (2) tartalommarketing (1) termékelhelyezés (2) tetoválás (1) tévé (1) time management (1) UGC (2) újmédia (3) ustream (1) válság (1) vendég (1) verseny (1) videójáték (1) video streaming (2) virtuális (1) vírus (1) webse (1) websorozat (1) zene (1) Zgeneráció (4)

Web-sorozat: az új internetes marketing lehetőség?!

2013.02.01. 16:11 Bernschütz

Sok sorozatot nézek televízióban de a legtöbb sorozatot interneten keresztül kísérem figyelemmel.  Miért? Egyszerűbb gyorsabb kényelmesebb. De ha jobban megfigyeljük  a web-sorozatok egy olyan új lehetőséget jelentenek a mai média és a marketing világában amit úgy gondolom érdemes kihasználni valamint előtérbe helyezni.

A mai modern rohanó világban az embereknek sokkal nagyobb szükségük van a mobilisabb eszközökre az életvitelük folytatásához.  A vertikális és horizontális integráció korlátozás megszűnése után új platformok jöttek létre. A marketingben  megjelentek az igénynek kielégítésére szolgáló eszközök ami a konvergencia jelenségét  idézte elő. A konvergencia egymáshoz vonzza a távközlést a médiát és az informatikát. Erre jó példa a smart tv amiben manapság már nem csak televíziót nézhetünk hanem internetezhetünk vagy rádiót is hallgathatunk egyszerre. A fragmentáció is komoly szerepet játszott a konvergencia létrejöttében. A fragmentáció azaz a célcsoportok széttöredezése új kihívásokat jelentett a piacnak mivel többféle embertípust is ki kellett szolgálnia. Régebben egy családban volt egy televízió azon ment három televíziós csatorna amit a család nézhetett. Manapság ez teljesen megváltozott. a 19 és a 48 éves korosztály igényét nem lehet kielégíteni ilyen kevés csatornával. Egyre inkább kezdtek  a csatornák és a stúdiók a kisebb célcsoportok igényeit is kielégíteni. Több csatorna lett különböző műsorokkal. A konvergencia fúziókat is eredményezett. A nagyobb vállalatok felvásárolták a kisebb stúdiókat és fúziókat hoztak létre azért, hogy még nagyobb felszínen tudják a fogyasztókat elérni. A digitalizáció is nagy szerepet játszott a web-sorozatok elterjedésében. Ahogy Negroponte is mondta „Minden bit és byte”. A mai világban már egy képet szétlehet szedni kockákra és bármilyen digitális felületen megjeleníteni legyen az számítógép televízió vagy a modernebb eszközök mint a Tablet Ipad Iphone.

A web-sorozatok az internet elterjedése miatt jelentek meg. Elsőként az Egyesül Államokban majd az egész világon. A háttéradataimat leginkább az Egyesült Államokra és hazánk összehasonlításra helyzet mivel a web-sorozatok számára ez a két legfontosabb szegmens. Amerikából indult el a web-sorozat mánia és manapság még mindig ott van a legnagyobb érdekeltsége.

Az általános ellátási láncban is komoly változásokat okoztak  a web-sorozatok. Míg a filmgyártás általános ellátási láncában miután leforgatták a filmet leadják a mozikba utána kerül DVD-re. Ezek után a prémium majd a kereskedelmi csatornák műsorába kerül míg végül eljut a merchandising-ig azaz a kínálatban tartás jelenségéig. A web-sorozatoknál ez a lánc átalakul. Miután elkészítették a sorozatot egy feltételes csatornába kerül mivel internet elérés szükséges hozzá. Ezután kerül csak a hálózatba majd a kereskedelmi csatornák műsorába de oda is csak akkor ha elég nagy a nézettsége interneten keresztül. Ez is azt mutatja, hogy a web-sorozatok az új platformokat akarják megcélozni nem pedig a hagyományos platformok felé tendálnak elsősorban.

Webse a web-sorozatok gyűjtőhelye

Két kvalitatív kutatás végeztem a web-sorozatokkal kapcsolatban. Az első egy mélyinterjú volt Horgas Ádámmal. Horgas Ádám Magyarország első thriller web-sorozat rendezője  (MAB) valamint az első web-sorozatokkal foglalkozó honlap alapítója (WEBSE). Az interjúban mindamellett hogy megismertette velem a web-sorozatok jelentőségét és térhódítását néhány marketing szempontból igen érdekes és ígéretes lehetőségeket is megemlített. Az egyik ilyen a crowdfunding ( elterjedtebb nevén tömeges támogatás) ami egy kettős támogatást hordoz magában. Az támogató bármennyi összeget felajánlhat egy web-sorozatnak projectnek vagy magának a honlapnak viszont cserébe ugyanennyi értékű reklámfelületet kap a honlapon. Így mint a két fél jól jár. Ez a fajta marketing először Amerikában terjedt el hazánkban és újdonságnak számít. A webse egyik fő támogatója a Magyar Telekom így reklámját lehet látni a honlapon is.


A másik újítás a webse-vel kapcsolatban a crowdsoursing azaz az „idea” megvalósítása.  A crowdsoursing fogalmát legjobban példa segítségével tudom megfogalmazni. Van egy idea a webse-n ez az idea az első szuperhősök magyar websorozat létrehozása volt. Ehhez az ideához pedig nulla költségvetésből azaz felajánlásokból akarják létrehozni. Ez akár lehet személyi (színészi játék, zene, forgatókönyv stb.) vagy tárgyi (kamerák, helyszínek stb.) vagy másfajta felajánlások is amik segítik az idea megvalósítását. A webse első magyar szuperhős websorozatát név szerint a Párduc Projectet így hozták létre. Egy Facebook csoportot hoztak létre ahova mindenki beleadta azt amihez értett és így jött létre maga a web-sorozat is.  Marketing szempontból azért jó lehetőség mert rejtett reklámokat lehet használni a szponzorálásért cserébe. Ez a fajta marketing irányzat az Egyesül Államokban már elterjedt és nagy teret hódított meg.

Az az a webse hármas szerepet tölt be a web-sorozatok piacán, nem csak egy web-sorozat adatbázis ahol megtalálhatjuk az összes web-sorozatot és az azokat kedvelő személyeket így létrehozva egy közösséget, hanem a crowdfunding és a crowdsoursing úttörője is hazánkban.

Web-sorozatok helyzete a mai fiataloknál

Több kutatást is végeztem avval kapcsolatba, hogy azoknak akiknek igazán szánták a web sorozatokat azokhoz kellően elér és elég fogékonyak-e rá vagy sem.  Facebook csoportot indítottam el és 15-25 év közötti fiatalokat megcéloztam a web-sorozatokkal való kapcsolataikat vizsgáltam. Több prepozíciót is felállítottam  mielőtt elkezdtem volna a kutatásaimat a web-sorozatokkal kapcsolatban . Végül  elfogadtam az alábbiakat a kutatásaim eredményeképp:

  • A fragmentáció jelensége és az előállítás alacsony költségvetése, illetve az eljuttatás online formája miatt a web sorozatok száma nő.
  • A digitális eszközök terjedése elősegíti a websorozatok terjedését is.
  •  A websorozatok átlagos nézettsége alacsony a fiatalok körében viszont a videók streamjei[1] magasak.
  •  A websorozatok megjelenése és nézettsége radikálisan megváltoztatja a klasszikus sorozatról való gondolkodást.

Viszont a kutatások alapján voltak olyan prepozíciók amik nem állták meg a helyüket ilyen például az hogy:

  • Idővel a lineáris tévéprogram része lesz az egykori web sorozat.
  • hasonlítani fog az Egyesült Államok és a Magyar nézettsége a web-sorozatok terén.

Viszont mivel hazánkban ezek a fajta sorozatok még nagyon gyerekcipőben járnak ezek a prepoziciók az idő folyamán változni fognak.

A web-sorozatok jövőképe

Ha úgy vesszük, hogy a mai társadalom internetfüggő akkor el fog tűnni a televízió tradicionális használata és át fogja venni a számítógép (vagy az egyéb hibrid lehetőségek mint például a smart-tv, tabletek, Iphonok stb..). Ki fog hallani az a generáció aki a tv-t részesítik előnyben és ugyanúgy ahogy régebben az emberek tv függők lettek úgy lesznek az emberek számítógép majd internetfüggők. Viszont A tv tulajdonságait átveszik ezek a készülékek. A tv beleolvad a számítógépekbe, okos telefonokba. Ami fel fogja lendíteni a web-sorozatok piacát is. Amerikában a web-sorozatoknak már külön díjátadói vannak. (Ebbe az évbe Hollywoodba rendezik Hollyweb néven). Valamint egyre nagyobb sztárokat nyernek meg web-sorozat szerepléssel. (Pl: Tom Hanksnek van most egy web-sorozata Electric City néven).  

tom.jpgAhogy végigsöpört a web-sorozat mánia Amerikába úgy el fog jutni Európába is és így kis hazánkba is ..már csak az a kérdés mikor vesszük észre az ebben rejlő marketinglehetőségeket?!

 Szerző: Hefler Katalin,heflerk[kukac]gmail.com, III.évfolyam, Edutus Főiskola, 2012. tavaszi főiskolai TDK 1. helyezettje

Szólj hozzá!

Címkék: websorozat webse

A bejegyzés trackback címe:

https://marketintelligence.blog.hu/api/trackback/id/tr385057016

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása