Az internetpenetráció hazánkban már meghaladta az 55%-ot, több mint 3,62 millióan kapcsolódnak legalább havi rendszerességgel a világhálóra. A netezők ilyen magas aránya megreformálja a korábbi online marketing keretét. „A márkáknak oda kell menni, ahol a fogyasztóik vannak, tehát a közösségi oldalakra” állítja az egyik a házi szakújságíró, amelyet alátámaszt az a tény, hogy immáron több mint 3,25 millió magyar Facebook regisztrált van.
2007-ben esett meg először az Egyesült Államokban, hogy egy közösségi oldalt többször kerestek fel, mint a Google-t. Ha kiemelünk egy közösségi oldalt, nevezetesen a Facebookot, akkor máris 500 millió regisztráltról beszélhetünk.
1. Digitalizáció
• Közösségi oldalak (Social networking, például: iWiW, Orkut)
• Képmegosztó oldalak (Például: Flickr)
• Videó megosztó portálok (Például: YouTube)
• Blogok (különbséget kell tenni professzionális és egyéni blogok között, előbbi alkalmat nyújthat hirdetések elhelyezésére)
• Online irodai alkalmazások (Például: Google Calendar, Google Docs & Spreadsheets)
• Fórumok
• Wikipédia
• Aukciós oldalak (Például: eBay)
• Linkmegosztó szolgáltatások: RSS, Podcasting.
2. Marketingkommunikációs trendváltozás
Posztmodern fogyasztó, avagy user?
A kisebb mikrokultúrákba rendeződés, az egyéni individualizáció átalakította a korábbi hagyományos társadalmi–piaci feltételeket. A fragmentáció alapjaiban változtatta meg az addigi tradicionális marketinggondolkodást. A szakirodalom áttekintés során több tanulmányban is említették, hogy nem beszélhetünk egységes célcsoportról sem, ahogy a fogyasztót is inkább posztmodernek. A klasszikus célcsoport több kisebb csoportra esett szét, amely csoportok fogyasztási szokásai nem homogének.
S a társadalmi fragmentációval egyidőben megfigyelhető az online kommunikáció erőssége is. A blogon, twitteren keresztüli kommunikáció, a közösségi regisztráció száma évek során nőtt.
Fogyasztói trendváltozásként lehet elkönyvelni az internetes szokások változásait is (már elfogadottabb lenne fogyasztókat, inkább felhasználóknak nevezni). Az egyik hazai professzionális blog szerint a következő pontokban történt radikális változás a korai elfogadók körében.
3. Nemzetközi kitekintés
A Socialbakers.com adatai alapján készítettük el a tanulmányunkat. Először azokat az országokat vetettük össze, amelyekben a legmagasabb a Facebook regisztráltak száma. Ahogy látjátok az 1. táblázat adatait, a legnagyobb arányban az angolszász országok vannak jelen a Facebook oldalain. Azonban az is rögtön szembeötlő, hogy a második ország képviselőinek száma, körülbelül az egyötöde az elsőnek, így nagyon nagy a különbség a két ország között.
3.1. Facebook TOP5 regisztrált ország
1. | 155 388 440 | |
2. | 36 413 540 | |
3. | 30 675 020 | |
4. | 27 554 780 | |
5. | 26 108 560 |
1.táblázat: TOP öt ország a Facebook-n
F: socialbakers.com, 2011
A következő szempontok mentén vetjük össze a közösségi oldalak használatát: a regisztráltak száma, a kor, a nem, valamint a legkedveltebb öt rajongói oldal. A nemzetközi összehasonlításba az Egyesült Államokat, Németországot, Franciaországot vontuk be és vetettük össze Magyarországi adatokkal.
Facebook ranglistán | Regisztráltak száma | Társadalom % -a | |
Egyesült Államok | 1. | 155 388 440 | 50.09 |
Németország | 10. | 19 101 700 | 23.21 |
Franciaország | 8. | 21 951 000 | 33.89 |
Magyarország | 40. | 3 243 600 | 32.46 |
2.táblázat: Kiemelt négy ország Facebook regisztráljainak száma
F:socialbakers.com, 2011
A regisztráció alapján Franciaország meghaladja Németországot, társadalmi jelenlét alapján Magyarország közel akkora százalékban van jelen, mint Franciaország. A regisztráció száma azért is érdekes és adekvát kérdés, mert a Facebook oldalról nem lehet a felhasználónak töröltetni magát, csak deaktiválni.
3.3. A Facebook felhasználók kora
Egyesült Államok | Németország | Franciaország | Magyarország | |
13-15 | 5 | 10 | 13 | 11 |
16-17 | 7 | 8 | 10 | 8 |
18-24 | 24 | 29 | 11 | 24 |
25-34 | 15 | 26 | 25 | 25 |
35-44 | 19 | 14 | 20 | 17 |
45-54 | 15 | 8 | 11 | 8 |
55-64 | 9 | 3 | 6 | 5 |
65- | 5 | 2 | 3 | 2 |
3.táblázat: Kor szerinti megoszlása a Facebook regisztráltaknak
F: Socialbakers.com, 2011
A kor szerinti megoszlásból jól látszik Franciaország dominanciája a fiatalok körében (13-34 éves korig aggregált adatokat tekintve). A fiatal felhasználók magas arány nem meglepő egyrészt, ha megnézzük a médiahasználati szokások változását. A multitasking jelenség, azaz egyszerre több médiacsatorna fogyasztása, és a figyelem töredezettségét jelenti. Az internethasználatban is a fiatalok járnak elől, naponként Magyarországon több órát interneteznek a fiatalok. A fiatalok erős jelenléte vonzza a gazdasági szereplők figyelmét is, így kapott egyre nagyon hangsúlyt a márkakommunikációban megjelenni a közösségi oldalon, sőt 2010-re nemcsak Magyarországon, hanem globálisan is eltolódtak a reklámköltési arányok az online marketing felé.
Az idősebb korcsoportot tekintve az Egyesült Államok vezet. Azonban bármilyen adatot is nézünk, ne felejtsük el, hogy az Egyesült Államokban a regisztráltak száma messze meghaladja a nemzetközi összehasonlításba bevont országokét!